Zarówno duże firmy, działające na rynku od wielu lat, jak i niewielkie start-upy niekiedy potrzebują szybkiego finansowego wsparcia. Wówczas przydatny może okazać się kredyt odnawialny, który można porównać do debetu na rachunku osobistym. Czytaj dalej »
Zgodnie z ustawą o VAT, faktura obowiązkowo musi zawierać tzw. numer kolejny. Ponieważ jest to stwierdzenie dość ogólnikowe, stało się ono przedmiotem wielu interpretacji podatkowych. Wynika z nich, że ciągłość numeracji faktur jest obowiązkowa, zaś jeśli chodzi o sposób numeracji – należy przyjąć jakąś zasadę i się jej trzymać. Czytaj dalej »
Cross-docking to coraz popularniejszy sposób dystrybucji towaru, polegający na tym, że dany ładunek po przyjęciu do magazynu jest natychmiast przygotowywany do dalszego transportu. Cross-docking daje spore możliwości oszczędzenia pieniędzy, ale jednocześnie wymaga świetnej organizacji logistycznej. Czytaj dalej »
Przywilejem każdej firmy jest amortyzacja środków trwałych, czyli regularne wliczanie w koszty określonej sumy, będącej swego rodzaju ekwiwalentem za zużycie danego środka. Sprawa ta nieco się komplikuje, gdy zostanie on ulepszony. Czytaj dalej »
Faktura barterowa dokumentuje realizację przez dwie strony (np. firmy) umowy barterowej, czyli wymiany dwóch dóbr czy usług o takiej samej wartości. Faktura taka zawiera wszystkie dane, jak tradycyjna faktura VAT i w taki sam sposób jest ewidencjonowana. Czytaj dalej »
Amortyzacja środków trwałych to sposób na zaoszczędzenie pieniędzy przez przedsiębiorcę. Polega ona na systematycznym wpisywaniu danej kwoty w koszty firmy, aż do całkowitego zużycia danego środka. Czytaj dalej »
Za pomocą formularza ZUS ZCNA przedsiębiorca może zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego członków najbliższej rodziny, a także poinformować o utracie uprawnień do ubezpieczenia zdrowotnego przez określonego członka rodziny lub też dokonać zmiany bądź korekty jego danych. Czytaj dalej »
Od 2013 r. przedsiębiorcy, którzy nie opłacają swoich zobowiązań w terminie, mają obowiązek dokonywania korekty kosztów w księdze przychodów i rozchodów. Służą temu specjalne dowody księgowe. Czytaj dalej »
Zakładając własną działalność gospodarczą, należy wypełnić i dostarczyć do odpowiednich urzędów szereg niezbędnych dokumentów. W urzędzie miasta lub gminy składa się formularz CEIDG-1 – co prawda zawiera on część dotyczącą ubezpieczeń, ale jest to zgłoszenie przedsiębiorcy jako płatnika. Czytaj dalej »
Kodeks pracy nakłada na każdego pracodawcę obowiązek przechowywania dokumentacji związanej z pracownikami. Niektóre dokumenty należy przechowywać nawet 50 lat.
Zgodnie z art. 125a ust. 4 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, pracodawca ma obowiązek przechowywać dokumentację dotyczącą okresu zatrudnienia i wynagrodzenia za pracę, a także inne dokumenty, na podstawie których ustala się podstawę wymiaru emerytury lub renty przez 50 lat od zakończenia przez pracownika pracy u danego płatnika. Czytaj dalej »