Tak naprawdę jest bardzo wiele cech, charakteryzujących dobrego przedsiębiorcę. Wśród nich można wyróżnić kluczowe, najbardziej istotne we właściwym, nastawionym na zysk prowadzeniu działalności gospodarczej.
Jedną z głównych cech dobrego przedsiębiorcy jest bycie pewnego rodzaju wizjonerem w tym umiejętność dostrzegania okazji. Wizjoner to osoba umiejąca przewidzieć nadchodzące trendy. Nie jest sztuką zajmować się na wolnym rynku tym, czym już wszyscy się zajmują dookoła, gdyż to za chwilę będzie historią. Sztuką jest odkrycie tego, co nadciąga i będzie modne. To wyjątkowo cenna cecha charakteryzująca dobrego przedsiębiorcę – wizjonera.
Wystawiaj faktury on-line
Wystawiaj faktury szybko i za darmo. Zarejestruj się i zobacz jak łatwe jest wystawianie faktur w intaxo.plZakładam kontoSpójrzmy przez chwilę na nowe technologie, dwadzieścia lat temu komunikacja telefoniczna odbywała się przy pomocy telefonu stacjonarnego i „kabla”, następnie pojawiły się telefony komórkowe, które zdominowały rynek, a dzisiaj większość osób nie wyobraża sobie funkcjonowania bez iphona. Czy też inna ewolucja branży technologicznej IT, jak przeskok z komputerów stacjonarnych, poprzez laptopy w erę tabletów. Przedsiębiorca zajmujący się swoją branżą powinien zadać sobie pytanie, co za chwilę zastąpi jego produkt czy usługę i być o krok do przodu, gdyż zmiana na nowe, to tylko kwestia czasu. A gdy nadejdą nowe zmiany, to gdzie będzie dobry przedsiębiorca? Czy to właśnie on wykreuje te zmiany czy jego konkurencja?
Trzymając się technologii komunikacyjnej możemy rozważyć kolejne istotne cechy charakteryzujące dobrego przedsiębiorcę takie jak wysoki poziom inteligencji emocjonalnej oraz umiejętność podejmowania właściwych decyzji we właściwym czasie biorąc pod uwagę ryzyko danego przedsięwzięcia.
Wspominając już o przeskoku z telefonów stacjonarnych w komórkowe na rynku polskim warto przypomnieć, iż w USA pomiędzy tymi „epokami” pojawiło się urządzenie do przekazywania krótkich komunikatów tekstowych jakim był pager. Pager robiący furorę w USA zanim weszły telefony komórkowe w ogóle nie znalazło zainteresowania na rynku polskim. Jakim byłoby to dla nas doświadczeniem i jakie wnioski wyciągnęlibyśmy, gdyby to nasza firma wprowadzała pagery na polski rynek.
Umiejętność wyciągania wniosków tzw. uczenie się na „błędach” lub, jak coraz częściej się słyszy i czyta, bez oceniania tych decyzji czy były dobre czy złe, uczenie się na doświadczeniach, to kolejna z ważniejszych, jeżeli nie najważniejsza cecha dobrego przedsiębiorcy.
Biorąc pod uwagę wcześniej przytoczone przykłady z pewnością ważną cechą jest umiejętność dokładnego analizowania biorąc pod uwagę zarówno mocne jak i słabe strony strategii.
Cechą przedsiębiorcy, której z pewnością nie można pominąć jest umiejętność dobierania właściwych ludzi do zespołu. Gdy właściwie dobrane osoby działają we wspólnym interesie tworzy się między nimi pewnego rodzaju efekt synergii, gdzie łamane są standardowe prawa matematyki i w równaniu synergicznym 1+1 nie równa się 2, a bardzo często 20 i wielokrotnie więcej. Synergia może dać niesamowite rezultaty, dlatego tak ważna jest umiejętność doboru odpowiednich ludzi do współpracy.
Na koniec warto pamiętać choć to już powinna być oczywista oczywistość dla każdego przedsiębiorcy, by nie zapomnieli w swoim planowaniu działań o właściwym zarządzaniu sobą w czasie.