Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to coraz częściej wybierana forma prowadzenia działalności gospodarczej. Przede wszystkim jest ona uniwersalnym sposobem prowadzenia biznesu, a dodatkowo wspólnicy spółki z o.o. nie odpowiadają za jej zobowiązania prywatnym majątkiem. Założenie spółki z o.o. to jednak także wybór księgowości – tradycyjnej lub on-line. Sprawdzamy, ile to kosztuje.
Wiele osób zastanawiających się nad założeniem własnego biznesu zastanawia się, czy spółka z o.o. musi prowadzić pełną księgowość. Niestety, odpowiedź jest jednoznaczna – spółka z o.o. ma obowiązek prowadzenia księgowości zgodnie z obowiązującą ustawą o rachunkowości. W myśl tych przepisów, wspólnicy po zakończeniu roku podatkowego muszą złożyć w urzędzie skarbowym oraz sądzie rejestrowym pełne sprawozdanie finansowe. Zawiera ono m.in. rachunek zysków i strat, bilans oraz informację dodatkową.
Dla przedsiębiorców obowiązek prowadzenia pełnej księgowości wiąże się z koniecznością zastanowienia się nad faktem, ile kosztuje księgowość spółki z o.o Bez wątpienia są to wyższe koszty niż w przypadku tradycyjnej jednoosobowej działalności gospodarczej. Dla przykładu – usługi stacjonarnych biur rachunkowych w dużych miastach dla jednoosobowej działalności to wydatek rzędu 200-300 zł brutto miesięcznie, zaś w przypadku spółki z o.o. koszty wzrastają do nawet 600-700 zł brutto miesięcznie. Cena księgowości spółki z o.o. może być stała lub zależna od ilości wystawianych co miesiąc dokumentów. Mimo to, zwłaszcza dla dopiero co założonych firm może to być spore obciążenie finansowe.
Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest również księgowość spółki z o.o. w formie on-line. Pozwala ona na oszczędność czasu i pieniędzy. Specjalny program lub aplikacja, dostępne zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych, umożliwia wystawianie faktur, wyliczanie składek ZUS, składanie deklaracji podatkowych oraz prowadzenie wszelkich niezbędnych dokumentacji bez wychodzenia z domu i konieczności regularnych wizyt w biurze księgowym. Dodatkowo, księgowość on-line jest o wiele bardziej przystępna cenowo – w przypadku spółki z o.o. koszty zamykają się w kwocie kilkudziesięciu złotych miesięcznie. W jej ramach, przedsiębiorcy mają również możliwość telefonicznego lun mailowego kontaktu z profesjonalną księgową.