Przed laty Bill Gates powiedział, że ostatniego dolara z budżetu marketingowe wydałby na PR. Czym jednak jest PR i jak można go zastosować w firmie?
PR, czyli public relations, to branża, która zajmuje się komunikacją. PR polega na budowaniu relacji z otoczeniem, z interesariuszami, z grupą docelową czy bezpośrednimi klientami. Public relations jest dziedziną, która bezsprzecznie łączy się z marketingiem, ponieważ jednym z celów działalności PR-owców jest wsparcie sprzedaży. Podstawowe zadanie PR-owców to tworzenie i wdrażanie strategii komunikacyjnej. W ramach realizacji tych działań, specjaliści ds. PR wykorzystują wiele narzędzi, w tym między innymi: informacje prasowe, eventy, wywiady czy zyskujące dużą popularność w różnych branżach media społecznościowe. Na PR składa się wiele obszarów, w tym między innymi komunikacja wewnętrza. W dalszej części tekstu wyjaśniamy, czym ona jest i dlaczego warto zadbać o nią w swojej firmie.
Komunikacja wewnętrzna, PR wewnętrzny
Komunikacja wewnętrzna jest strategią wdrażaną wewnątrz przedsiębiorstwa czy organizacji. Jest ona ważnym obszarem zarządzania firmą, ponieważ umożliwia budowanie dobrych relacji między różnymi działami czy komórkami w firmie, a także między zarządem a pracownikami niższego szczebla. PR prowadzony do wewnątrz organizacji jest sfokusowany na budowaniu relacji z własnymi pracownikami. Wówczas grupą interesariuszy są zarówno pracownicy jak ich rodziny.
Budowanie dobrych relacji z pracownikami wymaga zarówno przemyślanego działania jak i czasu na realizację strategii. Do tego można wykorzystać różne narzędzia. Niekiedy jest to mailing, korzystanie z przestrzeni na tablicy ogłoszeniowej, spotkania informacyjne dla wszystkich pracowników lub przedstawicieli działów. Pracodawcy, dla integracji środowisk, chętnie korzystają z wyjazdów, które mają za zadanie bliżej zapoznać współpracowników, stworzyć między nimi cieplejsze relacje, a do tego nauczyć się pracy zespołowej. W nowoczesnych firmach modnym rozwiązaniem jest także cykliczne spotykanie się na wspólnych śniadaniach, podczas których jest mniej oficjalnie i można miło spędzić czas w gronie swojego zespołu.
Dlaczego wewnętrzny PR jest ważny?
Największym potencjałem firmy są jej pracownicy. Można to zauważyć w długiej perspektywie. Pracodawcy, który dba o swoich ludzi, jest empatyczny, troszczy się o ich komfort, z pewnością się to znacznie opłaci. Jeśli zespół pracowniczy gra z szefem do wspólnej bramki, to firma ma szanse odnosić większe sukcesy, a tym samym rozwijać się i więcej zarabiać. Poza tym, dużo przyjemniej pracuje w środowisku przyjaźnie nastawionym do potrzeb czy oczekiwań pracownika. Ceni się firmy, w których występuje model win-win, czyli zarówno szef jak i pracownik są zadowoleni. Wówczas łatwiej o lojalność pracownika, a także o to, że mimo kryzysu pozostanie on w firmie i będzie ją dobrze rekomendował. Ten ostatni element – rekomendacja czy marketing szeptany – są także kluczowe dla wizerunku całej marki. Wierzymy bowiem bardziej temu, co powie pracownik o danej firmie niż tym informacjom, które usłyszymy w reklamie wyświetlanej na szklanym ekranie.