Wysyłanie e-maili reklamowych jest jedną z najstarszych form reklamy w internecie. Jednak jest ona powszechnie używana przez firmy na całym świecie do dzisiaj. Jakie są najważniejsze zalety i wady tego rodzaj marketingu?
Mailing reklamowy jest odmianą marketingu internetowego, jego najważniejszą cechą jest wykorzystanie poczty internetowej jako narzędzia reklamy. Polega on na wysyłaniu na adresy e-mail potencjalnych klientów odpowiednio przygotowanych wiadomości. Mają one na celu zachęcanie odbiorców do skorzystania z oferty firmy.
Niski koszt i prostota
Prawdopodobnie najważniejszymi powodami, dla których mailing reklamowy jest tak popularny, jest jego niski koszt i prostota. To jedna z najtańszych form reklamy oferowana przez agencje marketingowe. Koszty ograniczają się do napisania odpowiednio sformatowanego tekstu wiadomości i kupna dostępu do bazy danych adresów e-mail. W sytuacji posiadania własnej bazy e-mail na przykład byłych klientów koszt jest jeszcze niższy. Często z takiego rozwiązania korzystają sklepy internetowe. Odbywa się to poprzez wysyłanie wiadomości klientom, którzy kiedyś zrobili w nich zakupy, zachęcając ich do ponownych zakupów i informując o aktualnych promocjach. Dodatkowo zorganizowanie takiej kampanii reklamowej jest bardzo proste i nie wymaga czasochłonnych przygotowań.
Łatwe mierzenie efektów kampanii
Najbardziej istotną rzeczą przy ocenie efektów każdej kampanii reklamowej są oczywiście jej efekty, czyli liczba nowych klientów. W przypadku tradycyjnych form reklamy oszacowanie efektów nie zawsze jest proste. Wzrost sprzedaży można łatwo zmierzyć, ale niekoniecznie musi być on skutkiem nowej akcji promocyjnej. Wpływ mogą mieć również na przykład czynniki sezonowe, takie jak pory roku lub losowe. Natomiast mailing reklamowy pozwala na bardzo dokładne zmierzenie efektów. Dzięki wysłaniu w wiadomości unikatowego linku do sklepu internetowego możliwe jest sprawdzenie, ile osób kliknęło dany link, a także ile dokonało jakiegoś zakupu po kliknięciu.
Spam szkodzi wizerunkowi firmy
Wadą wysyłania e-maili reklamowych, jest możliwość uznana ich za spam. Jest to określenie na niechciane wiadomości e-mail często wysyłane masowo. Konsekwencje mogą być różne, po pierwsze wiadomości mogą nie dotrzeć do adresatów, ponieważ większość skrzynek pocztowych jest wyposażonych w filtr antyspamowy. Po drugie takie działanie może być uznane za niezgodne z prawem, szczególnie jeżeli adres e-mail został uzyskany bez zgody jego właściciela. Poza tym trudno spodziewać się, aby masowe wysyłanie niechcianych wiadomości miało zachęcić kogokolwiek do zakupów. Wręcz przeciwnie prawdopodobnie zniechęci potencjalnych klientów i zaszkodzi wizerunkowi firmy. Dlatego dobrym pomysłem jest umiar w ich wysyłaniu, a także wcześniejsze uzyskanie zgody odbiorców. Popularną praktyką jest zachęcanie odwiedzających stronę internetową do zapisania się na newsletter.