Jeszcze inne są w ogóle nie do określenia ze względu na ich losowość. Na podstawie tych czynników ustalamy swoją strategię biznesową - im więcej zmiennych uwzględnimy, tym lepiej. Jak jednak stwierdzić, czy nasza strategia jest skuteczna?
Jak objawia się potrzeba zmiany strategii biznesowej?
Istnieje kilka zjawisk, objawów, które mogą wskazywać na to, że konieczna jest zmiana strategii biznesowej w naszej firmie. Należy jednak pamiętać o tym, że przyczyny ich wystąpienia mogą być naprawdę różne. Zatem jeśli występuje jeden lub dwa z nich - raczej nie ma się czym przejmować. Jednak jeśli pojawia się ich więcej, zdecydowanie powinniśmy przeanalizować swoją aktualną strategię biznesową i poszukać w niej potencjalnych błędów. Do objawów nieskutecznej strategii biznesowej możemy zaliczyć:
- stały spadek liczby klientów
- obniżenie dochodów
- brak nowych klientów
- straty budżetowe
- przeciągające się realizacje
- przytłoczenie przez konkurencję
- brak obecności firmy w mediach branżowych
- konieczność zamknięcia oddziału
Zmiana strategii biznesowej - od czego zacząć?
Podstawą do budowy strategii muszą być informacje - o rynku branżowym, o konkurencji, o tym jak nasze poprzednie działania wpływały na klientów i współpracowników. Musimy zebrać jak najwięcej aktualnych danych i wykorzystać te, które już posiadamy. Szczegółowo przeanalizujmy również poprzednią strategię - ponieważ nie jest powiedziane, że trzeba ją zmieniać całkowicie.
Może niepowodzenie jest kwestią małego błędu?
Kiedy zbierzemy dane, postarajmy się określić, jakie działania pozwolą nam zwalczyć problem, z którym się mierzymy - niezależnie od tego czy są to odchodzący klienci czy brak tych nowych. Przeanalizujmy efekty, które wywołały podjęte przez nas działania - co sprawiło, że klienci zaczęli przychodzić, a co zatrzymało tych starych? Jakie opinie pojawiały się od zleceniodawców? Czy klienci dostrzegali jakieś wady w naszej firmie? Trzeba pamiętać o tym, że to ostatecznie klienci decydują o sukcesie danego biznesu - na nich więc powinniśmy się skupić przy konstrukcji nowej strategii biznesowej.