Niekiedy do przedsiębiorcy dociera informacja, że bardzo cenny dla niego pracownik nosi się z zamiarem odejścia. Przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być bardzo różne - niekiedy rutyna skłania do spróbowania czegoś nowego lub sytuacja finansowa zmusza nas do poszukania lepiej płatnej posady.
Czasem w grę może wchodzić także atmosfera w pracy i wewnętrzne konflikty. Trzeba dokładnie przeanalizować te aspekty, a później podjąć działania mające na celu zatrzymanie danego zatrudnionego w naszej firmie. Jakie sposoby można wykorzystać, aby przekonać pracownika do pozostania z nami?
Podwyżka
Jednym z najbardziej decydujących czynników, jeśli chodzi o pracę w konkretnym miejscu, jest wynagrodzenie. Nie powinno to dziwić - przeżyć za coś trzeba, a wraz z upływem czasu oczekiwania finansowe najczęściej rosną. Dlatego właśnie, jeżeli od lat nie podwyższyliśmy pensji pracownikowi, nie powinno nas dziwić, że zaczyna on poszukiwać nowej pracy. Często nie chodzi wyłącznie o pieniądze, ale również o poczucie bycia niedocenianym. Jeżeli nasza firma nie dysponuje w danym momencie wystarczającymi na podwyżkę środkami, warto rozważyć wprowadzenie systemu premiowego lub dodatkowych benefitów.
Awans
Ambicja zawodowa niektórym nakazuje nieustannie piąć się do góry. Jeżeli nie mogą tego celu realizować w naszej firmie, niekiedy mogą poczuć się niespełnieni i wypaleni. Brak motywacji i nadziei na to, że uda się zdobyć wyższe stanowisko, może sprawić, że pracownik zacznie szukać innego miejsca pracy. Jeśli chcemy go zatrzymać w naszym przedsiębiorstwie, warto zaproponować mu awans. Gdy nie mamy takiej możliwości, powinniśmy pomyśleć o zaoferowaniu dodatkowych kompetencji i obowiązków, szerszych i bardziej ambitnych od tego, czym dany pracownik aktualnie się zajmuje.
Atmosfera w pracy
Bardzo trudna do rozwiązania kwestia pojawia się natomiast, gdy pracownik odchodzi ze względu na konflikt z innymi członkami zespołu, kadrą kierowniczą lub po prostu dlatego, że atmosfera w pracy mu nie odpowiada. Może się bowiem okazać, że zachodzą incydenty, o których nie wiemy. Trzeba wiele wyczucia i rozwiniętego zmysłu obserwacji, aby zauważyć niektóre niuanse, mogące bezpośrednio oddziaływać na decyzję zatrudnionego. W takiej sytuacji możemy podjąć próby rozwiązania konfliktu lub zatroszczyć się o atmosferę w większym stopniu. Być może wyjazd motywacyjny lub inna integracyjna rozrywka mogłaby pomóc? Tego rodzaju sprawy są niezwykle delikatne, a zatem musimy działać ostrożnie i wybadać, a także zlikwidować problem.