Jednym z najskuteczniejszych sposobów na zatrzymanie klientów przy swojej marce jest zbudowanie odpowiedniej społeczności wokół niej. W jaki sposób to uczynić i jak sprawić by produkty i usługi stawały się dzięki konsumentom jeszcze lepsze? Temat rozwijamy właśnie w tym artykule.
Na początek może trochę teorii a więc zastanówmy się czy tak naprawdę jest społeczność? Otóż społeczność stanowi grupa osób regularnie udzielająca się w jakiejś konkretnej sprawie bądź temacie za pośrednictwem mediów społecznościowych lub innych możliwych sposobów komunikacji. Budowanie jej to spore wyzwanie dla przedsiębiorstw jednak niesie ona za sobą szereg korzyści.
Warto pamiętać, że każda klient posiada zupełnie inny punkt obserwacji działalności całej firmy niż jej szef czy też pracownicy. Wielokrotnie może pomóc w usprawnieniu prac w firmie, wyjść z własnym ciekawym pomysłem czy też zauważyć coś czego nie widzą osoby w firmie. Tego typu osoby najczęściej korzystają z usług przedsiębiorstwa regularnie co przekłada się na szybszy wzrost pozycji firmy na rynku.
Jak budować społeczność?
W obecnej erze najważniejszymi czynnikami kontaktu przedsiębiorstwa z klientami są rozmowy a także odpowiadanie na ich realne potrzeby. Mimo wszystko na rynku wciąż funkcjonuje wiele firm, które skupiają się wyłącznie na dopracowywaniu i sprzedaży swoich produktów. Oczywiście czynności te same w sobie nie są złe. Problem pojawia się w momencie gdy przedsiębiorcy skupiają się na nich pomijając aspekt bezpośredniego kontaktu z konsumentami. Przed komunikacją z potencjalnymi klientami warto najpierw poznać kim oni dokładnie są. W tej kwestii pomocnym narzędziem są opcje analityczne wbudowane w zarówno Google jak i Facebooka. W kontakcie bardzo pomocna jest również wiedza psychologiczna. Rozmawiając z kobietami należy pamiętać, że z chęcią opiszą one swoje odczucia i emocje. Są także bardziej skłonne do dzielenia się opiniami i budowania relacji. Mężczyźni natomiast najchętniej udzielą porady bądź przekażą informację o napotkanym problemie.
Gdzie budować społeczność?
Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście internet. Media społecznościowe w obecnych czasach dają niezliczoną możliwość komunikowania się z klientami. Wśród najpopularniejszych opcji wymieniamy:
Facebook
Ten serwis to oczywiście żadna niespodzianka. Praktycznie każda firma posiada już swój fanpage, za pośrednictwem którego informuje o nowych ofertach i innych istotnych kwestiach. Pisanie postów na Facebooku i odpowiadanie na komentarze użytkowników to dobra droga do zbudowania społeczności. Inną godną uwagi opcją jest możliwość utworzenia tematycznej grupy zrzeszające osoby zainteresowane danym zagadnieniem.
Instagram
Kolejny popularny serwis, który jak najbardziej można wykorzystać do promocji swojej firmy. Właściciele portalu cały czas rozbudowują go pod kątem reklamodawców. Jest to idealne miejsce dla przedsiębiorstw mających do zaprezentowania światu swoich produktów w ciekawej wizualnej oprawie.
Linkedin
Strona zrzesza specjalistów z wielu branż. Osoby zarejestrowane w serwisie mogą dzielić się wiedzą, spostrzeżeniami a także polecać produkty. Jest to miejsce z dużym potencjałem, który może znacząco przyczynić się do wzrostu sprzedaży.