Narzędzia sprzedawcy (maszyny, oprogramowanie) służą do uproszczenia procesu zakupowego, bez konieczności zatrudniania dodatkowych pracowników.
Realizacja zamówień w sklepie internetowym na poszczególnych jej etapach zabiera pracownikom mnóstwo czasu. Dzięki automatyzacji pracy można dysponować cennym czasem pracowników, który można wykorzystać na inne działania np. zamówienia towarów itp.. W parze ze zwiększeniem wydajności pracowników idzie wzrost przychodów sklepu, które można wykorzystać na inwestycje, działania marketingowe lub zakup towarów.
Sposoby na zautomatyzowanie sklepu internetowego
Najważniejsze aspekty procesów, które można zautomatyzować w pracy sklepu internetowego to m.in.: zarządzanie ofertą sklepu, cenami, obsługa zamówień, logistyka, obsługa klienta czy marketing.
Zarządzanie ofertą to główny proces, który jest podstawowym czynnikiem istnienia sklepu na e- rynku. Istnieje kilka sposobów na tworzenie katalogu produktów. Sklep może sam budować katalog, tworząc opisy, zdjęcia i dane techniczne towaru, może także pobierać opisy od dostawców, modyfikując je dodając informacje dla klientów lub w sposób automatyczny(na podstawie plików XML, CSV) tworzyć katalog. W przypadku gdzie nie ma możliwości samodzielnego tworzenia opisów danych produktów można skorzystać z technologii IT, dzięki której można zautomatyzować tworzenie katalogów poprzez pobieranie asortymentu od dostawców, utworzenie kartotek towarów, przypisanie pozycji do kategorii oraz pobranie zdjęć i opisów, korzystając z zewnętrznych baz danych.
Następnym procesem jaki można zautomatyzować jest zarządzanie cenami. Ważnym aspektem jest przygotowanie modułu, który pozwoli zarządzać ofertą w sklepie na podstawie cen zakupu towaru od dostawców i narzuconej marży oraz ustalenie algorytmu wyboru dostawy i cen, a także modułu tworzenia automatycznych promocji.
Głównymi korzyściami automatyzacji sklepu internetowego są: szybsza wysyłka, dzięki której sklep zyska zadowolonego klienta, ograniczenie kosztów pracowników oraz dokładna księgowość z wykorzystaniem narzędzi wykluczając pomyłki ludzkie. Najważniejsze w sklepie jest wydajne oprogramowanie, które można rozszerzać i modyfikować.Istnieją gotowe rozwiązania instalowane na serwerze, które można pobrać za darmo oraz płatne, począwszy od Presta, Magento, Gekosale po cStore, Shopera i inne platformy, które pomagają w lepszej i szybszej obsłudze klienta, należą do nich m.in. płatności internetowe.
Ważnym etapem, który można usprawnić w sklepie internetowym jest zarządzanie wysyłką towaru oraz integracja z systemem księgowości. Dla małych firm polecane jest oprogramowanie webowe lub produkt z dobrze rozbudowanym API, które umożliwia tworzenie faktur, korekt oraz automatyczne wysyłanie i drukowanie.
Narzędzia sprzedawcy do automatyzacji sklepu
Popularnymi narzędziami do automatyzacji sklepu są m.in.:
- Fresh Mail - do tworzenia pięknych newsletterów
- PushPushGo - do monitorowania produktów, które oglądali klienci i wysyłania im reklam na ekran monitorów
- platforma GetResponse - do online marketingu
- SalesBee - asystent sprzedaży
- SaveCart - do odzyskiwania utraconych koszyków
- In Stock reminder - wtyczka do obserwowania dostępności produktu
- smartsupp - live chat do nagrywania zachowań klientów
- Zen Desk - platforma wielofunkcyjna do obsługi klienta
- CallPage - do zamawiania zwrotnych połączeń telefonicznych
- Ceneo - porównywarka cenowa
- Brand 24 - monitoring internetu w Polsce