Linkowanie zewnętrzne – bo tak fachowo nazywa się pozyskiwanie linków prowadzących do danej strony internetowej – jest jednym z najważniejszych działań SEO. Z jednej strony, witryna, do której prowadzą linki umieszczone na różnych innych serwisach jest uznawana przez Google’a jako bardziej wartościowa, więc wyświetla się wyżej w wynikach wyszukiwania. Z drugiej, prowadzące do witryny np. sklepu internetowego linki na różnych innych stronach sprawiają, że ma on większą liczbę klientów (ludzie klikając w te linki przechodzą do sklepu), a co się z tym wiąże – większe przychody.
Linkowanie zewnętrzne powinno być starannie przemyślanym procesem. Odradza się kupowanie linków, gdyż bardzo często nie są one brane pod uwagę przez Google’a, a nawet banowane. Umieszczanie linków zewnętrznych na innych serwisach powinno być również systematyczne i równomierne – jeśli np. jednego dnia w sieci pojawi się 100 linków prowadzących do danej witryny, a drugiego ani jeden, to zostaną one prawdopodobnie uznane za spam.
W jaki sposób pozyskiwać więc naturalne i wartościowe linki zewnętrzne? Sposobów jest wiele.
- Jeśli pozwala na to charakter działalności, na stronie mogą pojawiać się wpisy gościnne lub wywiady (rozmówca czy autor wpisu z pewnością umieści link do wywiadu/tekstu w swojej witrynie)
- Umieszczanie linków na forach internetowych w treści komentarzy (tzw. marketing szeptany)
- Ustawianie linków do strony w profilach firmy w mediach społecznościowych, a następnie udostępnianie tam kolejnych linków (np. do podstrony z promocją czy ofertą)
- Rejestracja w serwisach ogłoszeniowych, gdzie razem z opisem firmy można umieścić prowadzący do niej link
- Systematyczne rozsyłanie do branżowych mediów i serwisów informacji prasowych, komunikatów czy artykułów eksperckich zawierających link do strony (niekiedy są one publikowane jako płatne artykuły sponsorowane)
- Zgłoszenie strony internetowej do katalogów firmowych (np. Panorama Firm), porównywarek cenowych czy serwisów aukcyjnych