Jak już niejednokrotnie przekonywaliśmy we wcześniejszych wpisach, pozycjonowanie to działanie potrzebne każdej firmie posiadającej stronę internetową, które w wymierny sposób przekłada się na jej sprzedaż. Teraz jednak warto zastanowić się, jak długo trzeba czekać na efekty działań SEO.
Na początek przypomnijmy sobie, jak Google ocenia witryny pod kątem pozycjonowania. Działające w wyszukiwarce roboty cały czas analizują znajdujące się w sieci strony internetowe – ich jakość, treść, częstość aktualizacji, liczbę słów kluczowych, linki wychodzące i przychodzące. Jeśli zauważą one, że dana witryna jest często aktualizowana, udoskonalana oraz ma atrakcyjną treść, wywindują ją na wysokie pozycje w wyszukiwarce.
Trudno jednoznacznie ocenić, jak długo trzeba czekać na efekty pozycjonowania. Jest to zależne od wielu czynników: rodzaju podjętych działań SEO, przyjętej strategii, tematyki strony internetowej, branży, historii witryny, konkurencyjności fraz kluczowych, a nawet tego, jak intensywne pozycjonowanie prowadzi konkurencja.
W branży SEO istnieją jednak pewne ramy czasowe, w których poruszają się wyspecjalizowane w pozycjonowaniu agencje przedstawiające swoim klientom plan działań. Ogólnie, przyjmuje się, że frazy łatwe (czyli posiadające niewielką konkurencję) można wywindować do top 10 Google’a w przeciągu około 6 miesięcy. Frazy średnio trudne pozycjonuje się około 9 miesięcy, zaś frazy trudne, czyli najbardziej ogólne, najpopularniejsze, posiadające dużą konkurencję – nawet 12-18 miesięcy.
Oczywiście należy pamiętać, że miejsce w wynikach wyszukiwania nie jest dane raz na zawsze. Google cały czas udoskonala swoje algorytmy i zmienia czynniki wpływające na ocenę stron internetowych, więc działania SEO należy tak naprawdę prowadzić cały czas. Rezygnacja z pozycjonowania, a później jego wznowienie może okazać się bowiem o wiele bardziej kosztowne i pracochłonne niż stale prowadzone, dopasowywane do potrzeb działania SEO.