Właściwie każdy współczesny przedsiębiorca rozpoczyna swoją działalność od zaprojektowania i wykonania strony internetowej swojej firmy. Posiadanie firmowej witryny to jedno, drugą kwestią są działania, których celem jest jak najwyższe wywindowanie jej w wyszukiwarkach. Dlaczego pozycjonowanie jest ważne dla biznesu? Podpowiadamy.
Zacznijmy może od przypomnienia, czym w ogóle jest pozycjonowanie, zwane również SEO (search enginee optimization). Mianem tym określa się szereg działań, które prowadzą do osiągnięcia wysokiej pozycji danej strony w internetowych wyszukiwarkach. Dla przykładu – jeśli przedsiębiorca produkuje długopisy, to dzięki pozycjonowaniu adres jego strony internetowej będzie jednym z pierwszych pojawiających się w wyszukiwarce.
Pozycja witryny w wyszukiwarce, a co – za tym idzie – działania SEO, obejmują bardzo wiele działań, dzięki którym dana wyszukiwarka uznaje ją za wartościową i umieszcza wysoko w wynikach wyszukiwania. Pozycja w wyszukiwarce zależna jest m.in. od konkurencyjności danej frazy kluczowej (w tym przypadku są to „długopisy”), ilości i jakości linków z innych stron prowadzących do danej witryny, jakości i ilości treści (contentu) znajdującego się w witrynie czy jej budowy.
Choć w pierwszej chwili pozycjonowanie może się więc wydawać dość abstrakcyjnym pojęciem, to jednak działania te mogą przynieść bardzo wymierne korzyści dla każdego przedsiębiorcy. Zacznijmy od tej najprostszej, czyli wzrostu zysków. Jeśli strona firmy znajduje się na początku listy wyszukiwania, to odwiedza ją więcej osób (udowodniły to liczne badania marketingowe), z których przynajmniej część zdecyduje się zakupić produkt czy usługę. A zakupy klientów to przecież przychód dla firmy.
Oprócz korzyści finansowych, pozycjonowanie strony przynosi również korzyści wizerunkowo-reklamowe. Wysoka pozycja w wyszukiwarkach pozwala na utrwalenie danej marki w świadomości odbiorców – utożsamianie jej z daną grupą produktów, zapamiętanie nazwy firmy, a w konsekwencji zdobycie przewagi nad konkurencją. Co więcej, zdobyta dzięki pozycjonowaniu większa ilość użytkowników strony przekłada się na ich opinie o firmie wpisywane na innych serwisach, jej obecność w mediach społecznościowych, pojawianie się zapytań czy recenzji. Strona – a wraz z nią firma – staje się coraz popularniejsza i lepiej rozpoznawalna, a prowadzi do pozyskiwania kolejnych klientów.