Content marketing – czyli marketing treści – to strategia służąca zarówno do budowy wizerunku firmy, jej promocji, ale także pozyskiwania klientów i poprawiania sprzedaży, która opiera się na publikowaniu atrakcyjnych, przydatnych i, co bardzo ważne, unikalnych treści rozpowszechnianych w Internecie. Do treści tych zalicza się artykuły, poradniki, wszelkiego rodzaju raporty, infografiki, filmy video, webinaria czy podcasty. Najważniejsze jest to, że były one precyzyjnie ukierunkowane na daną grupę odbiorców, wiarygodne oraz rzeczywiście potrzebne.
Dlaczego warto stawiać na content marketing?
Z przeprowadzonych badań wynika, że w momencie podejmowania decyzji zakupowych klienci poszukują wartościowych, rzetelnych informacji o produkcie. Jednak co ciekawe, nie kierują się wówczas treściami reklamowymi (chociażby w postaci reklam wyświetlanych przez Google’a), ale o charakterze informacyjno-poradnikowym. Tego typu treści są również dobrze oceniane przez samego Google’a, który wysoko umieszcza je w wynikach wyszukiwania. Wartościowe treści są bowiem w stanie zrobić to, czego nie zrobi żadna, nawet najbardziej efektowna reklama, czyli sprawić, że klienci polubią produkt/markę oraz obdarzą je zaufaniem.
Tyle teorii. W praktyce o wartościowy content marketing każda firma może zadbać sama, choć coraz popularniejsze jest zlecanie tego typu zadań wyspecjalizowanym agencjom. I tak najprostszym narzędziem content marketingowym dla przedsiębiorstwa jest firmowy blog, gdzie można opisywać nie tylko oferowane produkty czy usługi, ale także zaprezentować działalność przedsiębiorstwa „od kuchni”. Zdecydować się można na publikację artykułów eksperckich lub poradników dotyczących branży, w której działa firma. Bardzo ważną platformą do rozpowszechniania treści content marketingowych są także media społecznościowe – w tym przypadku największą skutecznością charakteryzują się treści w postaci infografik oraz filmów.
Jakie korzyści płyną z content marketingu?
Według badań, przemyślana strategia content marketingowa przynosi firmom wiele korzyści. Zalicza się do nich:
- budowanie pozytywnego wizerunku i utrwalanie istnienia marki w świadomości odbiorców,
- wzrost zaufania klientów poprzez dostarczanie im wartościowych treści,
- dyskretne, ale zarazem skuteczne wpływanie na decyzje zakupowe klientów, co wprost przekłada się na wyniki finansowe,
- zwiększanie zasięgu komunikacji marketingowej (dobry content na stronie, blogu czy profilu firmy na Facebooku zwiększa w tych miejscach ruch czy liczbę odwiedzin),
- budowanie baz danych klientów (np. poprzez ankiety),
- zwiększanie wiedzy o grupie docelowej (np. poprzez umieszczanie na stronie ciekawych treści i umożliwienie odbiorcom komentowanie ich).