Niestety, kwestia korekty odpisów amortyzacyjnych po zwrocie środka trwałego nie doczekała jednoznacznej wykładni prawnej. We współczesnym orzecznictwie podatkowym pojawiają się bowiem dwie możliwości postępowania w takiej sytuacji. Pierwsza z nich głosi – nie bez słuszności – że zwrot zakupionego na potrzeby firmy środka trwałego jest związany z otrzymaniem przez nabywcę (w tym przypadku – przedsiębiorcę) faktury korygującej, wystawionej przez sprzedawcę towaru. Otrzymanie takiej faktury, co ważne – na 100% wartości środka trwałego – niesie ze sobą konieczność wykreślenia przez przedsiębiorcę danego towaru z ewidencji środków trwałych, bez konieczności korekty kosztów uzyskania przychodów o dokonane do momentu zwrotu odpisy amortyzacyjne. Z kolei drugie stanowisko – w świetle wydawanych interpretacji indywidualnych – głosi, że w przypadku zwrotu środka trwałego odpisy amortyzacyjne należy wyłączyć z kosztów, cofając się do okresu, w którym została rozpoczęta amortyzacja danego środka. Co zatem robić w takiej sytuacji? Najlepiej zwrócić się do fiskusa z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.
Księgowość online
Załóż konto i prowadź KPiR onlineZakładam kontoNa szczęście zwrot środka trwałego nie powoduje konieczności wyksięgowania z kosztów uzyskania dochodu jednorazowego odpisu amortyzacyjnego (jeśli oczywiście dany środek podlegał amortyzacji jednorazowej). Tu przepisy są jednoznaczne – jeśli w momencie zakupu dany środek spełniał warunki określone w art. 3 ust. 1 pkt. 15 ustawy o rachunkowości, czyli był kompletny, zdatny do użytku, przeznaczony na potrzeby firmy i o przewidywanym okresie użytkowania powyżej jednego roku, to nawet w przypadku jego zwrotu nie trzeba korygować kosztów o jednorazową amortyzację.