Zmiany w rozliczaniu kosztów przy transakcjach powyżej 15.000 zł

Kategoria:Koszty | |
Program do faktur
Koniec roku zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim – zmiany w podatkach oraz rozliczaniu kosztów przy transakcjach powyżej 15 000 zł brutto. Co to oznacza w praktyce?

Jak te zmiany wpłyną na sytuację przedsiębiorców w 2020 roku? O tym wszystkim w dzisiejszym artykule.

Przełomowe 15 000 zł brutto

O 15 000 zł brutto usłyszeliśmy już 2 lata temu, kiedy to w 2017 roku wprowadzono zakaz płacenia gotówką jeżeli kwota transakcji przekracza magiczne 15 000 zł brutto. Co by się stało gdybyśmy złamali ten zakaz? Konsekwencje są surowe – płacąc gotówką za zakup powyżej 15 000 zł nie możemy zakwalifikować tego zakupu do kosztów uzyskania przychodów. Wyobraźmy sobie sytuację, w której mamy do czynienia z fakturą opiewającą na 17 000 zł brutto. Płacimy 10 000 zł przelewem i 7 000 zł gotówką. Czy w takiej sytuacji możemy odpisać 17 000 zł brutto w koszty uzyskania przychodu? Okazuje się, że nie. W związku z tym, że wartość faktury przekraczała 15 000 zł brutto, a my nie zapłaciliśmy całości przelewem, część opłacona gotówką nie będzie podlegała pod koszty uzyskania przychodu.

Split payment i nie tylko…

Z kwotą 15 000 zł brutto powiązane są takie pojęcia jak „biała lista podatników VAT” oraz split payment, czyli podzielona płatność. Biała lista istnieje od początku września i zawiera wykaz firm i instytucji będących podatnikami VAT. Na białej liście można zweryfikować czy dana firma posiada rachunek bankowy do rozliczeń z tytułu podatku VAT, który jest potrzebny po to, aby kontrahenci danego podmiotu mogli płacić za faktury przy pomocy metody split payment. Metoda ta powoduje, że podatek VAT z faktury trafia na odrębne konto bankowe utworzone do tego celu.

Split payment nie oznacza jednak, że wykonujemy dwa przelewy. Zaznaczając opcję podzielonej płatności w bankowości elektronicznej podczas wykonywania przelewu zostaniemy poproszeni o wskazanie dodatkowych informacji, które znajdują się na fakturze. Będzie to kwota podatku VAT, numer faktury oraz NIP naszego kontrahenta. W oparciu o te dane płatność zostanie podzielona automatycznie.

1 stycznia 2020 i kolejne zawirowania wokół 15 000 zł brutto

Od początku przyszłego roku kalendarzowego jeżeli zapłacimy za fakturę kwotę powyżej 15 000 brutto na rachunek bankowy, którego nie ma na białej liście, nie będziemy mogli wykazać takiej płatności w kosztach uzyskania przychodów. Oznacza to w praktyce, że od 1 stycznia 2020 roku przed dokonaniem jakiejkolwiek płatności na kwotę przekraczającą magiczne 15 000 zł brutto należy dokładnie sprawdzić czy numer konta bankowego wskazany na fakturze jest taki sam jak ten na białej liście.

Biała lista podatników jest dostępna w Internecie na stronie Ministerstwa Finansów. Co ważne, weryfikacji rachunku bankowego należy dokonywać w dniu płatności. Jeżeli nie będziemy stosować się do nowych przepisów, dana płatność nie będzie kwalifikowana do kosztów uzyskania przychodu. Dodatkowo będziemy w sposób solidarny ponosić odpowiedzialność z kontrahentem za zaległości podatkowe z tytułu VAT, o ile takie wystąpią. Należy wspomnieć również, że jeżeli w ciągu 3 dni od dokonania płatności na rachunek, którego nie ma na białej liście zgłosimy ten fakt do naczelnika urzędu skarbowego, uda nam się uniknąć przykrych konsekwencji.