Na początek przypomnienie – zgodnie z art. 22 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów to wydatki poniesione wyłącznie i w całości w celu osiągnięcia przychodów, ich zachowania albo zabezpieczenia ich źródła. Czy zatem przedsiębiorca może zafundować sobie wakacje na koszt firmy?
Wakacje połączone z pracą
Tajemnicą poliszynela jest, że wielu przedsiębiorców próbuje wliczać wakacje w koszty firmy, podciągając je pod wyjazdy służbowe. Nie ma w tym nic nagannego i niezgodnego z prawem, jeśli w czasie wyjazdu właściciel firmy naprawdę spotyka się z klientami czy kontrahentami, a niejako przy okazji korzysta z atrakcji turystycznych. Trudno bowiem wymagać, aby spotkania biznesowe trwały 24 godziny na dobę. Oczywiście w takich przypadkach wyjazd musi zostać dobrze udokumentowany, aby wliczenie go w koszty nie zostało zakwestionowane przez urząd skarbowy w momencie ewentualnej kontroli. Mogą to być sprawozdania ze spotkań, kopie prezentacji przedstawianych klientom w czasie rozmów, bilety czy oferty współpracy z targów branżowych, które zostały odwiedzone w czasie wakacji.Oczywiście należy przy tym zachować umiar. Dwa spotkania odbyte podczas trzytygodniowego pobytu na Lazurowym Wybrzeżu sprawiają, że wliczenie takiego wyjazdu w koszty jest już ryzykowne. Podobnie jest np. z zabieraniem ze sobą żony i trójki dzieci, a następnie próbą uzyskania faktur zbiorczych, w których nie będzie informacji, że opłata za hotel dotyczyła w rzeczywistości dwóch pokojów.