Co ciekawe, pojęcie sponsoringu nie jest uregulowane ani przepisami cywilnymi ani podatkowymi, a jego szczegóły zostały wypracowane przez praktykę gospodarczą. Sponsoring określa się więc jako wzajemne świadczenia stron – sponsorującej (najczęściej firmy) oraz sponsorowanej (klubu sportowego, fundacji, stowarzyszenia). Ponieważ świadczenia są obustronne – czyli np. sponsorujący wpłaca na konto sponsorowanego określoną sumę pieniędzy, a ten zobowiązuje się do umieszczenia logo sponsora na stronie internetowej, materiałach graficznych czy strojach zawodników – sponsoring należy zdecydowanie odróżnić od darowizny. Świadczenia obu stron powinny zatem zostać spisane w dokumencie nazywanym umową sponsoringu.
Skutki umowy sponsoringu w podatku dochodowym
Jeśli chodzi o podatek dochodowy, w przypadku umowy sponsoringu ważne jest przede wszystkim ustalenie wzajemnej wartości świadczeń. Powinny być one takiej samej wartości – jeśli bowiem wartość świadczeń sponsora byłaby wyższa niż wartość świadczeń reklamowych sponsorowanego, to nadwyżka byłaby już darowizną, której – zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt. 11 ustawy o podatki dochodowym od osób fizycznych – nie można wliczyć do kosztów uzyskania przychodów.Oczywiście należy pamiętać, że kosztem uzyskania przychodów są jedynie wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą – oczywiście reklama w postaci umieszczenia logo sponsora na koszulkach zawodników klubu piłkarskiego się do nich zalicza. Należy jedynie pamiętać, aby w taki sposób – czyli jako reklama – świadczenie to zostało zapisane w umowie sponsorskiej. Konieczne jest również posiadanie faktury lub rachunku wystawionego przez stronę sponsorowaną na rzecz sponsora.