Pozyskanie nowych klientów składa się z kliku etapów. Zainteresowanie potencjalnego klienta oraz jego zgoda na spotkanie z nami to tylko początek sukcesu. Decyzja zakupowa najczęściej zapada dopiero po bezpośrednim spotkaniu i prezentacji naszej oferty.
Aby ono było udane trzeba, precyzyjnie określić nasz cel, zatem przygotować konkretną i korzystną ofertę, która powinna zawierać:
Warunki współpracy - powinny być lepsze niż rynkowe. Dużym plusem będzie dobra cena, ekskluzywność produktu, kompleksowość oraz wysokie standardy obsługi klienta, jasno określone korzyści płynące z proponowanej współpracy;
Gwarancję rezultatu - konkretnie ustalenia dotyczące jakości i terminów realizacji (np. towar będzie dostarczony w ciągu 5 dni od dnia dokonania transakcji; produkcja zostanie rozpoczęta w kolejnym dniu podpisania umowy; itp.).
Trzeba zdawać sobie sprawę, że owe deklaracje z jednej strony wzmacniają i uwiarygodniają Twoją ofertę, jeśli jednak nie zostaną zrealizowane, to wiążą się z negatywnymi konsekwencjami dla Twojej firmy. Zarówno wizerunkowymi, jak i kosztowymi (firma będzie musiała zwrócić koszty lub obniżać cenę). Jeśli nie jesteś pewien swoich możliwości i kompetencji, to ten punkt lepiej pominąć lub uwzględnić w bardzo prostym zakresie.
Warto pamiętać, że organizując spotkanie „kradniemy” naszym klientom ich drogocenny czas oraz uwagę, więc warto zadbać o rekompensatę. Spróbuj przynieść ze sobą prezent – atrakcyjny gadżet firmowy lub darmowe próbki produktów. Na spotkanie zawsze zabieraJ laptop z prezentacją, przygotowaną specjalnie dla klienta. Ona powinna zawierać konkretne propozycję i rozwiązania. Nie możemy sobie pozwolić na „lanie wody” podczas pierwszego spotkania z potencjalnym klientem.
Ważną techniką pozyskiwania nowego klienta jest prokonsumencka wizja celu spotkania. Trzeba pamiętać, że nie udajesz się na spotkanie, żeby „za wszelką cenę” sprzedać najdroższy i najbardziej korzystny dla Ciebie produkt czy usługę.
Pierwsze kontakty z klientem muszą mieć charakter konsultacji, które pomogą klientowi zrozumieć jaki produkt czy usługa z Twojego portfolio będzie najbardziej odpowiadać jego potrzebom i oczekiwaniom. To Ty musisz zaproponować rozwiązanie ewentualnych problemów Twojego klienta. Żeby zrobić to w profesjonalny sposób, przed spotkaniem musisz zrobić rzetelny research konkurencji, trendów i wyzwań, które są obecne na rynku w branży klienta. Następnie należy przygotować wyjątkową i spersonalizowaną ofertę. Jeśli dotrzymasz się powyższych wskazówek, to klient na pewno doceni profesjonalizm przygotowania, a Twoja oferta będzie dopasowana, atrakcyjna oraz interesująca.
Warto zauważyć, że dobrze zorganizowane i wartościowe spotkania są łatwe i satysfakcjonujące, zarówno dla kupującego, jak i sprzedającego. Dlaczego? Bo każdy z nich spędza czas efektywnie. Organizatorem i moderatorem spotkania zawsze musisz być Ty – strona sprzedająca. Ważne aby nie zanudzać, śledzić czas i postarać się przedstawić ofertę w 15-20 minut, rezerwując też czas na pytania.
I najważniejsze – na spotkanie zabieramy pewność siebie, dobry humor i nastawienie. Jeśli nie mamy powyższego oraz nasza oferta wydaje się być mało atrakcyjna lub słabo przygotowana – lepiej odwołać spotkanie, żeby nie stracić potencjalnego klienta już na pierwszym spotkaniu.