Segmentacja rynku to proces podziału rynku według określonych kryteriów na możliwie jednolite zespoły nabywców. Pomaga wdrożyć zastosowanie odmiennych strategii marketingowych w celu oddziaływania na dokonywane przez nabywców zakupy [mfiles.pl]. Grupy ludzi, połączone wspólnymi zainteresowaniami nazywane są segmentami. Mogą być np. tej samej płci, wieku, wykształcenia, mieszkać w jednym mieście, mieć ten sam harmonogram dnia, itd. To tylko niektóre cechy, pomagające klasyfikować potencjalnych klientów.
Dlaczego warto segmentować rynek?
Segmentacja odbiorców daje wiedze oraz informacje o tym, ilu potencjalnych nabywców , ilu konkurentów oraz jakie zapotrzebowanie na produkt/usługę jest na naszym rynku. Te informacje ułatwiają wybór segmentu, na którym działalność gospodarcza będzie się opłacać. Pomaga to także sporządzić skuteczną strategię sprzedaży i marketingu. Dzięki dobrej klasyfikacji odbiorców Twoja komunikacja będzie sprawna i dopasowana.
Jak odbywa się segmentacja?
Przede wszystkim określ wielkość rynku (ceny, popyt, dystrybucja) oraz zidentyfikuj główne kryteria klasyfikacji grupy docelowej, m.in.:
- demograficzne: wiek, płeć, wykształcenie, zainteresowania;
- psychologiczne: nawyki, styl życia, lęki, itp.;
- geograficzne: miejsce zamieszkania, język.
- ile czasu potencjalny klient spędza codziennie w Internecie;
- gdzie przebywa osoba w moment korzystania z sieci (praca, dom, w podróży);
- z jakiego urządzenia korzysta najczęściej, żeby podłączyć się do światu online (komputery, smartfony, tablety).
Zidentyfikuj powody, dla których potencjalny nabywca może odmówić zakupu produktu czy usługi. Pomoże to uniknąć ewentualnych problemów i błędów strategicznych.
Ważnym i pomocnym jest opracowanie wzorca (ścieżki) postępowań docelowego nabywcy, od momentu zapoznania się z produktem i aż po dokonanie zakupu (customer journey map). Stwórz portret docelowego konsumenta - osoby, która potrzebuje Twojego produktu. Taka informacja pozwoli Ci lepiej zidentyfikować kanały promocji (reklama kontekstowa, sieci społecznościowe, promocja w wyszukiwarkach) oraz spersonalizować swoje reklamy. Portret kupującego uwzględnia kryteria podobne do klasyfikacji grupy docelowej: m.in. dane społeczno-demograficzne, problemy i potrzeby, marzenia, Sposoby korzystania z Internetu. Im bardziej rozbudowany i szczegółowy będzie opis, tym lepiej.
Oto przykład portretu potencjalnego klienta:
Mateusz, 25 lat. Mieszka w Poznaniu. Niedawno skończył studia. Codziennie przynajmniej przez 1-1.5 godziny korzysta z Internetu (zwłaszcza z sieci społecznościowych) z różnych urządzeń. Kupuje głównie przez Internet, zwraca uwagę przede wszystkim na jakość towaru; popularność marki; szybkość dostawy; itd
Wszystkie zebrane informację pozwolą Ci lepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania swojego klienta. Dzięki nim zaplanujesz swoją komunikacje we właściwy sposób, dostosowany do oczekiwań grupy docelowej.