Dla właściciela firmy jest on „mapą nawigacyjną”, pomagającą dostać się z punktu „A” do punktu „B”. W naszym poprzednim artykule można się dowiedzieć więcej o tym, czym jest, komu służy i przez kogo jest sporządzany biznes plan [dodać hiperłącze]. W niniejszym artykule zastanowimy się nad jego typologią.
Nie istnieje jednolita klasyfikacja biznesplanów. W zależności od celów, zadań i odbiorców, dla których przygotowywany jest dokument, można wyróżnić kilka typów klasyfikacji. Najczęściej wyróżniane są następujące rodzaje biznesplanów:
a. ze względu na zakładany harmonogram prac firmy
- strategiczny (długoterminowy) - zestaw podstawowych zadań firmy oraz metody ich realizacji w długim okresie czasowym (ponad 5 lat)
- taktyczny (średnioterminowy) - charakteryzuje się zakładaniem znacznie krótszych terminów na osiągnięcie celów biznesowych (od 3 do 5 lat). Ten typ wykorzystywany jest do wspierania planów strategicznych oraz zawiera bardziej precyzyjną listę działań i zadań
- operacyjny (krótkoterminowy) – określa zarządzanie biznesem w ciągu najbliższego roku
- dla pracowników - wewnętrzny biznesplan, który jest przygotowywany wyłącznie do użytku wewnętrznego w przedsiębiorstwie
- dla klientów lub partnerów (z reguły przedstawiający ogólne kierunki, wskaźniki i założenia biznesowe)
- dla inwestorów (wykorzystywany głównie podczas prezentacji, mający na celu pozyskanie nowych inwestorów)
- dla instytucji rządowych
- pozyskiwania funduszy (pożyczek, dotacji)
- tworzenia lub rozwijania firmy (nowe kierunki, produkty ,itd.)
- do użytku zewnętrznego (udostępniane na zewnątrz)
- ekonomiczny
- produkcyjny
- marketingowy
- organizacyjny
- techniczny
- edukacyjny, itp.
- określić pośrednie i końcowe cele firmy
- sprecyzować główne kierunki biznesu: rynki sprzedaży, konkurencję, marketing, itd.
- wyznaczyć główne strategiczne i taktyczne metody i narzędzia do osiągnięcia celów
- określić kluczowe mierniki i parametry oceny efektywności działań poszczególnych działów firmy
- oszacować planowany dochód i wydatki firmy
- określić strukturę organizacyjną oraz kluczowe stanowiska w firmie
- opisać niezbędne zasoby oraz źródło ich pozyskania
- zaplanować harmonogram i kolejność działań
- przewidzieć możliwe zagrożenia i trudności, a także sposoby ich rozwiązania
- ocenić finansową, techniczną, produkcyjną sytuację w firmie, a także dostępne zasoby firmy, możliwości oraz realność osiągnięcia celów biznesowych oraz wykonania zamierzonych planów