Rodzaje biznes planów

Kategoria:Inne | |
Program do faktur
Biznes plan to szczegółowy opis działalności gospodarczej wraz z obliczeniami i perspektywami rozwoju na najbliższe lata. Jest to podstawowy dokument, pozwalający obiektywnie ocenić przedsiębiorczą inicjatywę.

Dla właściciela firmy jest on „mapą nawigacyjną”, pomagającą dostać się z punktu „A” do punktu „B”. W naszym poprzednim artykule można się dowiedzieć więcej o tym, czym jest, komu służy i przez kogo jest sporządzany biznes plan [dodać hiperłącze]. W niniejszym artykule zastanowimy się nad jego typologią.

Nie istnieje jednolita klasyfikacja biznesplanów. W zależności od celów, zadań i odbiorców, dla których przygotowywany jest dokument, można wyróżnić kilka typów klasyfikacji. Najczęściej wyróżniane są następujące rodzaje biznesplanów:

a. ze względu na zakładany harmonogram prac firmy
  • strategiczny (długoterminowy) - zestaw podstawowych zadań firmy oraz metody ich realizacji w długim okresie czasowym (ponad 5 lat)
  • taktyczny (średnioterminowy) - charakteryzuje się zakładaniem znacznie krótszych terminów na osiągnięcie celów biznesowych (od 3 do 5 lat). Ten typ wykorzystywany jest do wspierania planów strategicznych oraz zawiera bardziej precyzyjną listę działań i zadań
  • operacyjny (krótkoterminowy) – określa zarządzanie biznesem w ciągu najbliższego roku
b. ze względu na grupę docelową
  • dla pracowników - wewnętrzny biznesplan, który jest przygotowywany wyłącznie do użytku wewnętrznego w przedsiębiorstwie
  • dla klientów lub partnerów (z reguły przedstawiający ogólne kierunki, wskaźniki i założenia biznesowe)
  • dla inwestorów (wykorzystywany głównie podczas prezentacji, mający na celu pozyskanie nowych inwestorów)
  • dla instytucji rządowych
c. ze względu na zakładane cele biznesowe
  • pozyskiwania funduszy (pożyczek, dotacji)
  • tworzenia lub rozwijania firmy (nowe kierunki, produkty ,itd.)
  • do użytku zewnętrznego (udostępniane na zewnątrz)
Inne rodzaje biznesplanów:
  • ekonomiczny
  • produkcyjny
  • marketingowy
  • organizacyjny
  • techniczny
  • edukacyjny, itp.
Biznesplan pomaga:
  • określić pośrednie i końcowe cele firmy
  • sprecyzować główne kierunki biznesu: rynki sprzedaży, konkurencję, marketing, itd.
  • wyznaczyć główne strategiczne i taktyczne metody i narzędzia do osiągnięcia celów
  • określić kluczowe mierniki i parametry oceny efektywności działań poszczególnych działów firmy
  • oszacować planowany dochód i wydatki firmy
  • określić strukturę organizacyjną oraz kluczowe stanowiska w firmie
  • opisać niezbędne zasoby oraz źródło ich pozyskania
  • zaplanować harmonogram i kolejność działań
  • przewidzieć możliwe zagrożenia i trudności, a także sposoby ich rozwiązania
  • ocenić finansową, techniczną, produkcyjną sytuację w firmie, a także dostępne zasoby firmy, możliwości oraz realność osiągnięcia celów biznesowych oraz wykonania zamierzonych planów