Rejestracja firmy przez Internet możliwa jest poprzez stronę internetową https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/. Potrzebny będzie do tego podpis elektroniczny lub profil zaufany. Elektroniczna identyfikacja przyda się nie tylko do rejestracji, ale również do późniejszego zdalnego zarządzania firmą, np. zawieszania i wznawiania działalności czy korespondencji z urzędami. Jeśli mamy profil zaufany, należy założyć konto w CEIDG – pozwoli to na połączenie obu tych platform.
Po założeniu konta w CEIDG należy kliknąć przycisk załóż działalność gospodarczą i krok po kroku wypełnić znajdujący się tam wniosek. System jest bardzo czytelny i prosty, a kreator sam podpowiada, co należy wpisać w dane pole. Aby proces przebiegł szybko oraz sprawnie, warto mieć przygotowane:
- dowód osobisty,
- kody PKD prowadzonej działalności,
- formę opodatkowania firmy,
- adresy zameldowania, zamieszkania, korespondencyjne, prowadzenia działalności,
- formę prowadzenia księgowości.
Podczas rejestracji firmy przez Internet warto pamiętać o kilku kwestiach. Choć we wniosku znajduje się pole dotyczące numeru konta bankowego, to jednak zazwyczaj zakłada się je później. Pole to można zostawić puste i uzupełnić po założeniu rachunku firmowego, także drogą internetową. W niektórych rodzajach działalności konieczne będzie uzyskanie koncesji czy zezwoleń, czasem należy zgłosić się również do Państwowej Inspekcji Pracy czy Sanepidu. Podczas składania wniosku online nie trzeba załączać skanu pieczęci firmowej, ale warto podać email – wówczas będziemy informowani o jego statusie. Uwaga! We wniosku trzeba podać datę rozpoczęcia działalności. Data ta może być datą złożenia wniosku lub datą przyszłą. Jeśli posiadamy numer NIP, już tego samego dnia możemy wystawić fakturę.