Na początek kwestia wliczania prezentów dla kontrahentów w koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów, ich zachowania albo zabezpieczenia ich źródła. Z drugiej strony, według art. 23. ust. 1 pkt. 23 tej ustawy, kosztami uzyskania przychodów nie mogą być koszty reprezentacji, w szczególności usług gastronomicznych, zakupu żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Co zatem z prezentami dla kontrahentów? Są formą zabezpieczenia źródeł przychodów czy reprezentacji? Zgodnie z licznymi interpretacjami indywidualnymi wydawanymi w podobnych sprawach przez fiskusa, prezenty o niewielkiej wartości, opatrzone logiem firmy nie mają charakteru reprezentacyjnego, a ich wręczanie ma na celu rozpowszechnianie wiedzy o firmie i jej ofercie, czyli mówiąc wprost – reklamę. W takiej sytuacji ich zakup można wliczyć w koszty uzyskania przychodów. Jeśli natomiast podarunki są drogie i są przekazywane tylko wyselekcjonowanej grupie klientów mają one charakter reprezentacyjny i wówczas ich zakupu nie można wliczyć w koszty uzyskania przychodów.
Prezenty dla kontrahentów a rozliczenia podatkowe
Grudzień to czas, w którym wielu przedsiębiorców decyduje się na przekazywanie swoim kontrahentom prezentów. Czy wydatki takie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Jak rozliczać podatek VAT? Podpowiadamy!
Na początek kwestia wliczania prezentów dla kontrahentów w koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów, ich zachowania albo zabezpieczenia ich źródła. Z drugiej strony, według art. 23. ust. 1 pkt. 23 tej ustawy, kosztami uzyskania przychodów nie mogą być koszty reprezentacji, w szczególności usług gastronomicznych, zakupu żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Co zatem z prezentami dla kontrahentów? Są formą zabezpieczenia źródeł przychodów czy reprezentacji? Zgodnie z licznymi interpretacjami indywidualnymi wydawanymi w podobnych sprawach przez fiskusa, prezenty o niewielkiej wartości, opatrzone logiem firmy nie mają charakteru reprezentacyjnego, a ich wręczanie ma na celu rozpowszechnianie wiedzy o firmie i jej ofercie, czyli mówiąc wprost – reklamę. W takiej sytuacji ich zakup można wliczyć w koszty uzyskania przychodów. Jeśli natomiast podarunki są drogie i są przekazywane tylko wyselekcjonowanej grupie klientów mają one charakter reprezentacyjny i wówczas ich zakupu nie można wliczyć w koszty uzyskania przychodów.
Na początek kwestia wliczania prezentów dla kontrahentów w koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów, ich zachowania albo zabezpieczenia ich źródła. Z drugiej strony, według art. 23. ust. 1 pkt. 23 tej ustawy, kosztami uzyskania przychodów nie mogą być koszty reprezentacji, w szczególności usług gastronomicznych, zakupu żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Co zatem z prezentami dla kontrahentów? Są formą zabezpieczenia źródeł przychodów czy reprezentacji? Zgodnie z licznymi interpretacjami indywidualnymi wydawanymi w podobnych sprawach przez fiskusa, prezenty o niewielkiej wartości, opatrzone logiem firmy nie mają charakteru reprezentacyjnego, a ich wręczanie ma na celu rozpowszechnianie wiedzy o firmie i jej ofercie, czyli mówiąc wprost – reklamę. W takiej sytuacji ich zakup można wliczyć w koszty uzyskania przychodów. Jeśli natomiast podarunki są drogie i są przekazywane tylko wyselekcjonowanej grupie klientów mają one charakter reprezentacyjny i wówczas ich zakupu nie można wliczyć w koszty uzyskania przychodów.