Obecność w wyszukiwarce na najważniejsze słowa kluczowe w branży buduje też wizerunek firmy jako specjalisty w swojej dziedzinie. Jednak ogólne słowa kluczowe to nie wszystko. Warto zadbać też o bardziej szczegółowe zapytania, czyli tzw. Long Tail.
Pozycjonowanie ogólne a szerokie
Pozycjonowaniem ogólnym nazywane jest zdobywanie widoczności w Google na bardzo ogólne frazy. Zazwyczaj podejście to proponowane jest firmom, którym zależy na pozyskaniu dużej liczby klientów, niezależnie od tego jaka dokładnie usługa czy model produktu ich interesują. Przykładowo, wybierając hasło "hydraulik Warszawa" nie ma znaczenia, czego dokładnie dotyczy problem, czy cieknącej rury czy zatkanego zlewu. Szczegółowe słowa kluczowe natomiast są bardziej szczegółowe, a przez to zazwyczaj znacznie dłuższe. Przykładami takich fraz mogą być zapytania takie jak "jak szybko udrożnić zlew?", "hydraulik Warszawa Mokotów w niedzielę".
Dla kogo Long Tail?
Pozycjonowanie długoogonowe (ang. long tail) skupia się na uzyskiwaniu widoczności w Google na długą listę słów kluczowych związanych z działalnością firmy. Liczba tych fraz może nieraz sięgać nawet kilkuset. Taktyka sprawdza się w kilku sytuacjach i może przynieść korzyści różnego typu klientom.
Long Tail jest metodą pozycjonowania szczególnie polecaną dla sklepów internetowych. W przypadku e-commerce ogólne frazy mają w większej mierze służyć budowaniu wizerunku marki. Z reguły jednak sprzedaż przynoszą słowa bardziej precyzyjne, mówiące o konkretnym produkcie. Osoba wpisująca w Google "lodówki dwudrzwiowe" chce raczej rozeznać się w modelach i ofertach, nie jest jeszcze zdecydowana na zakup. Natomiast fraza "lodówka samsung dwudrzwiowa z kostkarką" wskazuje już na bardziej zdecydowanego klienta. Największe prawdopodobieństwo zakupu daje zaś konkretna nazwa modelu.
Długie słowa kluczowe często mają też formę pytań. Odpowiedzią w tym przypadku nie będzie wyświetlenie strony produktowej. Klient oczekuje bowiem wiedzy, szuka rozwiązania swojego problemu. Znaleźć może to na blogu branżowym. Przykładami takich zapytań są: "kiedy przesadzać fiołki alpejskie", "co zrobić żeby storczyk ponownie zakwitł". Pozycjonowanie szerokie przyciągnie wielu użytkowników żądnych informacji. Należy wówczas tak zoptymalizować artykuły, by subtelnie kierowały do wybranych produktów. Równocześnie uzyska się wówczas zaufanie, wizerunek eksperta w branży i nowych klientów.