Poszukiwanie pracy to dla wielu osób bardzo stresująca sytuacja, zwłaszcza jeśli przez długi czas jest ono bezskuteczne. Dlatego warto poznać kilka najpopularniejszych faktów i mitów krążących na rynku pracy i jego dotyczących.
1. Pracę znajdzie się tylko przez znajomych
MIT. Oczywiście odpowiednie znajomości ułatwiają wiele spraw w życiu, zarówno prywatnym i zawodowym, dlatego w każdym środowisku, w którym się obracamy, warto zostawiać po sobie dobre wrażenie. Jednak stwierdzenie, że pracę można „załatwić” tylko przez znajomości to zdecydowane nadużycie. Jeżeli nie posiada się odpowiedniego wykształcenia, kompetencji oraz doświadczenia, o wielu atrakcyjnych posadach można tylko pomarzyć i nie pomogą tu nawet najbardziej wpływowi znajomi.
2. CV to najważniejsza wizytówka kandydata
FAKT. W zdecydowanej większości ogłoszeń o pracę kandydaci są proszeni o przesłanie wstępnej aplikacji w postaci CV. To właśnie ten dokument jest dla pracodawcy pierwszym – i z zazwyczaj najważniejszym – źródłem informacji o potencjalnym pracowniku. Dlatego CV musi być schludne, napisane w sposób bezbłędny oraz rzetelny. Nie wolno ubarwiać swojego doświadczenia czy wykształcenia, gdyż wszelkie, wydawałoby się, drobne kłamstwa, szybko wychodzą na jaw i dyskwalifikują kandydata.
3. Tylko trudna sytuacja firmy powinna wymuszać poszukiwanie nowej pracy
MIT. Planowane zwolnienia grupowe, niewypłacalność firmy, zła atmosfera czy brak satysfakcji z wykonywanej pracy to oczywiście wystarczające powody do tego, by zacząć szukać nowego zajęcia. Warto jednak wysyłać CV i umawiać się na rozmowy kwalifikacyjne w każdym momencie, nawet tym udanym, życia zawodowego. Nigdy nie wiadomo, czy w najmniej spodziewanym momencie nie uda się nam znaleźć wymarzonej pracy z rewelacyjną pensją.
4. Aktywna postawa jest w cenie
FAKT. Poszukując pracy nie można ograniczać się jedynie do wysyłania CV oraz listów motywacyjnych w odpowiedzi na ogłoszenia. Przyszłemu pracodawcy z pewnością spodoba się osobista wizyta w siedzibie firmy i zostawienie dokumentów aplikacyjnych w sekretariacie. Niekiedy okazuje się, że przedsiębiorstwo ma akurat braki kadrowe lub nasze doświadczenie oraz kwalifikacje idealnie odpowiadają jego potrzebom.
5. Zainteresowany pracodawca zadzwoni natychmiast
MIT. Nie jest niczym dziwnym, że pracodawca dzwoni do kandydata dopiero po dwóch-trzech tygodniach od otrzymania aplikacji. Warto wiedzieć, że zazwyczaj tyle trwa wyznaczony czas na przesyłanie CV, a potem odbywa się ich analiza. Niekiedy także pierwotnie wybrany kandydat po okresie próbnym nie spełnia oczekiwań firmy, więc rekrutacja zostaje wznowiona. Czasem na telefon od zainteresowanego pracodawcy czeka się nawet kilka-kilkanaście tygodni.
6. Niekiedy warto przyjąć stanowisko poniżej kwalifikacji
FAKT. Długotrwałe bezrobocie – oprócz negatywnych skutków finansowych – niesie ze sobą zagrożenie w postaci obniżenia samooceny, utraty wiary we własne możliwości, a także, mówiąc potocznie, „wypadnięcia z obiegu”. Dlatego w takiej sytuacji warto zdecydować się na pracę poniżej pierwotnych oczekiwań i kwalifikacji. Pomoże ona opanować kwestie materialne, odbudować poczucie własnej wartości, a dodatkowo pracodawca, widząc nasze umiejętności i zaangażowanie, może szybko zaproponować awans.