Pomysły na biznes w małym mieście?

Kategoria:Inne | |
Program do faktur
Większość tekstów poradnikowych dotyczących zakładania własnego biznesu jest dedykowana mieszkańcom największych miast. Fakt ten pociąga za sobą określone konsekwencje. W realiach mniejszych miejscowości spora część potencjalnie intratnych inicjatyw biznesowych po prostu nie ma szansy okazać się trafionym pomysłem.

W niniejszym tekście skupimy się więc na możliwościach biznesowych właściwych małym miastom.

Pomysł na biznes w małym mieście: od czego zacząć?

Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek działalności biznesowej zawsze musimy dokonać szczegółowej analizy rynku. Dotyczy to rzecz jasna również mniejszych miejscowości. W tym wypadku poza standardowymi faktorami należy jednak wziąć pod uwagę również takie czynniki, jak:
  • Charakter miejscowości(miejscowość turystyczna, miejscowość położona przy dużej trasie itp)
  • Rozmiar miejscowości
  • Ewentualna bliskość dużego miasta
Każdy z wymienionych czynników ma wręcz fundamentalne znaczenie. Zupełnie inne opcje oferuje bowiem np. mniejsza miejscowość położona w górach lub nad morzem, a inne spektrum możliwości będzie właściwe "zwykłej" prowincji.

Pomysły na biznes w małym mieście: kilka przykładów

1. Franczyza

To jeden z najbardziej bezpiecznych a zarazem potencjalnie wysoce zyskownych pomysłów na własny biznes. Oczywiście, w realiach mniejszych miejscowości franczyza będzie ograniczać się przede wszystkim do dzierżawienia marki znanych dyskontów. Zalety? Oczywiście popyt. Co do zasady, duże sieci handlowe wchodzące na rynki małych miast w krótkim czasie całkowicie wypierają lokalne sklepy, co rzecz jasna wynika po prostu z niższych cen towarów. Wbrew pozorom, Polacy w tym aspekcie przeważnie nie okazują się lokalnymi patriotami, co potwierdzają liczne badania a także po prostu zwykła obserwacja realiów.

2. Biuro tłumaczeń

Brzmi abstrakcyjnie? A jednak. Biura tłumaczeń przeważnie działają raczej w sposób wirtualny. Klienci przesyłają dokumentację w formie elektronicznej zaś zatrudnieni tłumacze pracują zdalnie, nie zaś w siedzibie firmy. W ten sposób, biuro tłumaczeń wcale nie musi z konieczności mieć siedziby w dużym mieście, jakkolwiek bliskość miasta będzie okolicznością jak najbardziej sprzyjającą. Wady tego pomysłu to rzecz jasna możliwe kłopoty z rekrutacją pracowników, konieczność organizowania procesu pracy całkowicie zdalnie a także rzecz jasna księgowość. Naturalnie, wskazane jest, aby właściciel biznesu sam był tłumaczem.

3. Portal internetowy miasta

To wysoce ciekawa propozycja, zwłaszcza w odniesieniu do miast mających co najmniej 30-40 tysięcy mieszkańców. Jeżeli postaramy się o regularne newsy, odpowiednią szatę graficzną oraz ciekawe treści(artykuły, wywiady, relacje), możemy liczyć na uzyskanie całkiem sporego ruchu na naszej stronie. W odróżnieniu od innych pomysłów polegających na prowadzeniu własnej witryny, nie będziemy też musieli specjalnie dużo inwestować np. w pozycjonowanie strony. Doskonale wiadomo, że w realiach mniejszych miejscowości "wieści" rozchodzą się bardzo szybko i niejako samoistnie.

4. Salon piękności

Jak wiadomo, właściwie w każdej miejscowości jest jakiś zakład fryzjerski. Jeżeli jednak chodzi już o typowe salony urody, można mówić o wciąż niewypełnionej niszy rynkowej. Czy jednak oznacza to brak popytu? W żadnym wypadku. Kobiety lubią dbać o swoją urodę całkowicie niezależnie od miejsca zamieszkania. Pamiętajmy również, że prowadząc biznes możemy nie tylko odpowiadać na już istniejące potrzeby klientów, lecz również owe potrzeby do pewnego stopnia kreować.

5. Siłownia/klub fitness

Kolejna nisza, którą z powodzeniem można wypełnić. Możemy być pewni, że nawet miasto liczące ledwie kilkanaście tysięcy mieszkańców zapewni nam odpowiedni popyt na nasze usługi, zwłaszcza jeżeli w okolicy nie istniej żadna dobra siłownia. Do tego trzeba zaś doliczyć również mieszkańców okolicznych wsi lub miasteczek. Wady tego pomysłu? Wyposażenie siłowni wymaga dość sporych nakładów finansowych. Zawsze możemy jednak postarać się o dotację.

6. Agencja reklamowa

To pomysł, który może się sprawdzić w realiach miast o wielkości >50 tysięcy mieszkańców oraz z dobrze prosperującym rynkiem usług. Przeważnie w mniejszych miastach nie istnieją agencje reklamowe, zaś przedsiębiorcy starają się samodzielnie reklamować swoje usługi. Naszym zadaniem będzie niestety nie tylko samo dostarczenie odpowiedniej usługi, lecz również w pewnej mierze przekonanie klientów, że dobra, profesjonalna reklama popłaca. Przyda się więc dobry content marketing, np. w postaci bloga firmowego i/lub ciekawych oraz merytorycznych materiałów video, w których będziemy przedstawiać rozmaite zalety skutecznego marketingu.