Założenie własnego biznesu to bardzo duży krok. Czasem udaje się za drugim, trzecim razem, czasem odnosi się oszałamiający sukces. Nie warto jednak wierzyć, że jest to dzieło przypadku. Największe międzynarodowe korporacje upadały pomimo swojej silnej pozycji na rynku, a małe firmy rosły pokonując silną konkurencję.
Aby poznać mechanizmy stojące za tymi procesami, dowiedzieć się, jak zakładać i kierować własnym biznesem, warto sięgnąć po co najmniej jedną z poniższych publikacji.
Steve Blank, Bob Dorf, “Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku” to pozycja dla tych, którzy chcą dopiero zacząć i dla tych, którzy już zaczęli swój biznes. Każdy znajdzie tam przydatne rady i uwagi - to podręcznik do którego się wraca. Opisuje różne modele biznesowe, sposoby sprawdzania postępów i innowacyjne rozwiązania, które warto wdrożyć u siebie.
Jason Fried, David Heinemeier Hansson “Rework” to z założenia odrzucenie klasycznych modeli zakładania firmy, opartych na napisanym wcześniej biznesplanie i zdobywaniu partnerów inwestycyjnych. To świetna propozycja dla każdego, kto ceni sobie nietuzinkowe podejście, nie widzi siebie w klasycznych strukturach i pragnie zmiany w życiu.
Michael E. Gerber “Mit przedsiębiorczości. Dlaczego większość małych firm upada i jak temu zaradzić” - sam tytuł daje do myślenia. Autor skutecznie odrzuca mity ciężkiej rzetelnej pracy znawcy biznesu - mówi więcej o warunkach powodzenia i sukcesu, oraz najpowszechniejszych przyczynach porażki. W tej pozycji Michael E. Gerber dzieli się swoimi wnioskami płynącymi z wieloletniego doświadczenia we współpracy z ponad dwudziestoma pięcioma tysiącami małych przedsiębiorców.
Daniel Goleman “Inteligencja emocjonalna”. Jak mówi sentencja z okładki - “sukces w życiu zależy nie tylko od intelektu, lecz od umiejętności kierowania emocjami”. Dla każdego, kto dużo pracuje z ludźmi, nie radzi sobie z nimi lub myśli, że czegoś w tej dziedzinie mu brakuje. Świetna książka nie tylko dla biznesmenów ale dla każdego, kto chce odnieść życiowy sukces.
Mikołajczyk Kamila, Nawojczyk Dariusz, “Start-up po polsku. Jak założyć i rozwinąć dochodowy e-biznes”. Wielką zaletą tej publikacji jest to, że opiera się na polskich realiach. Uczy jak pozyskiwać fundusze, jak wdrażać swoje pomysły biznesowe i zarządzać własnym biznesem. Dla każdego kto nie jest pewien, czy potrafi i chce zakładać własny start up, ta książka jest czymś, co pomoże w podjęciu wszelkich kroków, aby spróbować.
Oskar Jażdżyk, “Sekrety 12 sposobów jak zdobyć pieniądze na firmę” - książka mówi o tym, co spędza sen z powiek wielu początkującym przedsiębiorcom. To sprawnie zebrane kompendium sposobów na pozyskiwanie funduszy, szczegółowo opisuje zróżnicowane metody - od najbardziej konwencjonalnych, do mniej popularnych.
Sergiusz Trzeciak, “Wizerunek publiczny w Internecie” to publikacja którą powinien zainteresować się każdy, kto jeszcze nie prowadzi swojego marketingu w internecie, lub traktuje to po macoszemu. W czasach kiedy jedna publikacja w mediach społecznościowych może zadecydować o sukcesie lub upadku firmy, warto poświęcić na to swój czas.