Model biznesowy – co to takiego?

Kategoria:Inne | | Intaxo
Program do faktur
Jeszcze kilka lat temu podstawowym dokumentem przygotowywanym przed planowanym założeniem firmy był biznesplan. Ostatnio jednak coraz popularniejszym pojęciem staje się profesjonalnie brzmiący model biznesowy. Wyjaśniamy, czym jest i jak go stworzyć.

Naukowych definicji modelu biznesowego jest wiele – właściwie co rusz pojawiają się nowe, a badacze prześcigają się w zwracaniu uwagi na kolejne aspekty modelu biznesowego. Mówiąc w dużym uproszczeniu, jest to dokument, który określa najważniejsze założenia biznesowe nowego przedsięwzięcia. Może to być zarówno firma, jak i nowa technologia, produkt czy sposób produkcji. Model biznesowy jest rodzajem planu, który tworzy dana osoba lub przedsiębiorstwo w celu wygenerowania przychodów i zysków. Ogólnie rzecz biorąc, model biznesowy ma odpowiedzieć na pytania co będzie robić firma, jakie są jej zasoby, kompetencje i przewagi nad konkurencją, jakie relacje będzie nawiązywać z innymi uczestnikami rynku (konsumentami, kontrahentami, konkurencją), jaką obierze strategię rozwoju itd.

Księgowość online

Załóż konto i prowadź KPiR onlineZakładam konto


Tworząc model biznesowy, należy uwzględnić w nim następujące aspekty:
  • wiadomości ogólne – czym będzie zajmować się nowa firma, jakie są jej cele, dlaczego podjęto pracę nad nowym produktem
  • określenie grup docelowych – kto i dlaczego będzie klientem firmy
  • jakie produkty/usługi zaproponuje firma – jaką wartość będzie dostarczała klientowi
  • sposoby dystrybucji – w jaki sposób produkty/usługi będą trafiały do klienta
  • strategia marketingowa – budowanie relacji z klientami, formy komunikacji, promocja i reklama
  • posiadane zasoby – ludzkie, finansowe, sprzętowe
  • analiza konkurencji – skala i region działania, ilość podobnych firm
  • partnerzy biznesowi – kontrahenci, dostawcy, podwykonawcy
  • analiza finansowa – źródła kosztów i przychodów

Oczywiście to tylko ogólne wskazówki do tego, jak stworzyć model biznesowy. Inaczej będzie to bowiem wyglądało w przypadku chęci założenia niewielkiego sklepu spożywczego, a inaczej jeśli chodzi o dużą firmę transportową. Można powiedzieć, że model biznesowy to próba całościowego spojrzenia na firmę jako organizację, a nie koncentracja na jej poszczególnych częściach. A to często decyduje o sukcesie lub porażce danego przedsięwzięcia.







ObsługaJPK
Strona używa cookies - tzw. ciasteczek. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień cookies.
Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.