Co jest podstawowym elementem wyposażenia dzisiejszego przedsiębiorstwa? Samochód? Wszechstronne biuro? — nie! Komputer. Jak dokonać słusznego wyboru, żeby sprzęt spełniał nasze oczekiwania, a przy tym nie zrujnować budżetu? Pozwólcie, że Państwu podpowiemy.
Pierwszym, a zarazem najważniejszym krokiem, jest dokładne zaplanowanie zadań, które ma wypełniać zakupiony sprzęt. Inny komputer jest nam bowiem potrzebny, jeżeli prowadzimy jednoosobową działalność nieangażującą w żaden sposób skomplikowanego oprogramowania komputerowego, a jeszcze inny, jeśli nasza firma liczy sobie dosyć sporą grupę pracowników, którym komputery znacznie ułatwią pracę.
Poza samym sprzętem musimy mieć na uwadze fakt, że do jego ceny należy doliczyć koszty związane z programami: systemy operacyjne, pakiety biurowe oraz antywirusy. Dla lepszego zobrazowania tematu prezentujemy kilka modelowych firm, które potrzebują komputerów. Jakich? Informacje znajdą się poniżej.
Niewielka firma — kilku pracowników, działalność nie wymaga stosowania zasobożernych komputerów
Załóżmy, że charakter działalności skupia się na sprzedaży dóbr w internecie oraz ich wcześniejszym skupie. Zatrudniamy dwu pracowników, których zadaniem jest obsługa konta na portalu społecznościowym, kontakt z klientem, ewidencjonowanie zamówień i wysyłka. W tym przypadku doskonałym wyborem będzie komputer przenośny ze średniej półki cenowej — od ok. 1200 zł do 1700 zł. Do tej ceny należy doliczyć średnio 200 złotych na oprogramowanie i konfigurację sprzętu.
Jeżeli komputer będzie używany tylko do tych celów, to istnieje duża szansa, że posłuży nam przez kilka lat. Jego żywotność można przedłużyć regularną konserwacją i czyszczeniem. Jeżeli jednak wolimy komputer stacjonarny, to za cenę do 1500 złotych możemy otrzymać wydajną maszynę doskonałą do prac biurowych i internetowych. Na pewno będzie mniej awaryjna niż laptop, odejdą także problemy z ciągłym ładowaniem baterii i spadnie ryzyko przypadkowego uszkodzenia. Do kosztu samej jednostki centralnej należy doliczyć monitor, klawiaturę i mysz, a także oprogramowanie — więc do wspomnianych wyżej 200 złotych, powinniśmy doliczyć co najmniej kolejne 300.
Komputery tego typu można kupić w sieciowych marketach albo mniejszych sklepach, gdzie fachowcy składają je na miejscu — co zazwyczaj jest tańszym i znacznie lepszym wariantem, wszak duże sklepy oferują produkty seryjne, nierzadko o wyższych cenach i mniejszej wydajności w stosunku do ręcznie składanych komputerów.
Większa firma — duża grupa pracowników, charakter działalności wymaga rozbudowanej sieci wewnętrznej i korzystania z podstawowych programów
W tym przypadku powinniśmy postawić na komputery stacjonarne. Będą znacznie wygodniejsze w użyciu, zawsze dostępne na miejscu i łatwiej konfigurowalne dla specjalistów. Obok problemu zakupienia sprzętu, zapewne dojdzie nam kolejny — stworzenie wewnętrznej sieci umożliwiającej przeglądanie internetu, komunikację i dostęp do wspólnych zasobów — ale tym powinni zająć się fachowcy z firm, które oferują podobne usługi. Jeżeli musimy zakupić więcej niż jeden komputer, to nie powinniśmy rozdrabniać się w zakupy ręcznie składanych i wybieranych indywidualnie komputerów — lepiej zakupić identyczne zestawy w takiej liczbie, w jakiej są potrzebne. W przeliczeniu na jedną sztukę — razem z komputerem, peryferiami i oprogramowaniem — zapłacimy od 1800 zł, do nawet kilkunastu tysięcy. Warto rozważyć usługi leasingu sprzętu — wiele firm oferuje wynajem komputerów do biur w atrakcyjnych cenach i dobrych warunkach.
Specjalistyczna działalność jednoosobowa
Jeżeli jesteś grafikiem, tworzysz strony internetowe, firmy albo piszesz teksty — potrzebujesz komputera! Osoby, które zarabiają pisaniem, mają najłatwiej, bo nie potrzebują niczego specjalnego. Sprzęt nawet za kilkaset złotych może okazać się w początkującej fazie wystarczający. Gorszy los czeka grafików i osoby, które muszą np. renderować firmy na swojej maszynie. W tym przypadku to wydatek od kilku tysięcy w górę — a do tego doliczmy ceny oprogramowania, które nierzadko osiąga ceny na poziomie kilku tysięcy za rok! Wszystko zależy od rodzaju działalności.
Widać jak na dłoni, że przekrój cenowy jest niezwykle szeroki. Na szczęście żyjemy w czasach, gdzie dostęp do internetu jest na tyle powszechny, że podstawowy sprzęt, który zaspokoi podstawowe potrzeby, nie jest wielkim wydatkiem. Jeżeli ogranicza nas budżet — planujmy rozważnie i szukajmy okazji. W przypadku dużych firm, gdzie wydatki na poziomie kilkunastu tysięcy nie robią dużej różnicy — warto zainwestować więcej, by mieć pewność, że sprzęt nie zawiedzie i posłuży co najmniej kilka lat.