W przepisach prawa nie istnieje pojęcie anulowania faktury. Zgodnie z art. 106j ustawy o VAT, w przypadku błędów na fakturze dotyczących kwestii formalnych, takich jak stawki i kwoty podatku, zwroty, rabaty czy podwyższenie ceny, sprzedawca towarów lub usług na obowiązek wystawić fakturę korygującą.
W praktyce jednak dopuszcza się anulowanie faktury – jest to pojęcie umowne, które wykształciło się w rzeczywistości gospodarczej i – choć nieuwzględnione w przepisach – ukształtowane jest przez wyroki sądu oraz interpretacje podatkowe.
I tak, anulowanie faktury jest możliwe w przypadku, gdy spełnione zostaną oba poniższe warunki:
- nie doszło do faktycznej sprzedaży towarów lub wykonania usługi,
- faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego.
Dla porządku w dokumentach, oba egzemplarze anulowanej faktury należy przekreślić oraz nanieść na nie adnotację „anulowano”. Można również na odwrocie opisać, z czego wynikła konieczność anulowania. Anulowane faktury nie podlegają ewidencji, ale należy je przechowywać w celu zachowania ciągłości numeracji.