Od 1 stycznia br. mikroprzedsiębiorcy mają obowiązek wysyłania do urzędów skarbowych pliku JPK_VAT. Od 1 lipca 2018 r. w życie wejdzie przepis dotyczący posiadania pliku JPK_PKPIR, obejmującego dane z podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Podpowiadamy, kogo będzie dotyczył.
Przypomnijmy – Jednolity Plik Kontrolny (JPK) to plik zawierający dane księgowe przedsiębiorstwa uporządkowane w określonej strukturze, przekazywany instytucjom skarbowym drogą elektroniczną. Od początku 2018 mikroprzedsiębiorcy mają obowiązek generowania i wysyłania JPK_VAT, czyli zestawu informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT za dany okres
JPK_PKPIR – co to jest?
Kolejną strukturą, na którą muszą przygotować się przedsiębiorcy jest JPK_PKPIR, czyli zestaw danych znajdujących się w podatkowej księdze przychodów i rozchodów prowadzonej w formie elektronicznej. Plik został zaprojektowany w taki sposób, że zawiera wszystkie niezbędne dane pozwalające fiskusowi sprawdzić, czy ustalony przez podatnika dochód jest poprawny. I tak, JPK_PKPIR jest podzielony na dwie sekcje: sekcję info (wartość spisu z natury na początek i koniec roku, koszty uzyskania przychodu, dochód) oraz sekcję wiersze (liczba porządkowa, data zdarzenia gospodarczego, numer dowodu księgowego, dane kontrahenta, opis zdarzenia, przychód, zakupy, wydatki).
JPK_PKPIR – od kiedy i dla kogo?
Duże firmy mają obowiązek generowania JPK_PKPIR od 1 lipca 2016 r. Dla średnich, małych oraz mikrofirm termin ten przypada na 1 lipca 2018 r. Uwaga! Obowiązek generowania JPK_PKPIR mają jedynie te przedsiębiorstwa, które prowadzą księgę przychodów i rozchodów wyłącznie w formie elektronicznej. Jeśli więc przedsiębiorca prowadzi KPiT w wersji papierowej, nowe przepisy go nie dotyczą.
Co równie ważne, w przeciwieństwie do JPK_VAT, przedsiębiorcy nie będą musieli co miesiąc wysyłać JPK_PKPIR do urzędu skarbowego. Firmy muszą go jedynie generować i przekazywać fiskusowi na jego żądanie.