Nazwa jest absolutnie kluczowym elementem w wizerunku firmy. Jej wybór musi być zatem dokładnie przemyślany. Dobra nazwa staje się bowiem symbolem firmy, jej brandem, znakiem rozpoznawczym, tym, co może wryć się w świadomość klientów na bardzo długi czas, zapewniając przedsiębiorcy sukces.
Z kolei zła nazwa spotka się z obojętnością, lub co gorsza, może wywołać negatywne skojarzenia. Zanim podejmie się decyzję, należy się nad nią zastanowić. Dobra nazwa to taka, która tak dobrze potrafi zaistnieć na rynku, że samo jej brzmienie przywołuje określone, pozytywne skojarzenia. Nie trzeba nikomu dziś tłumaczyć, czym zajmuje się Coca-Cola, albo Apple, czy też co produkuje Volvo. To tylko przykłady nazw marek wywołujących silne i najczęściej pozytywne skojarzenia, zdecydowanie ułatwiające promocję sygnowanych przez nie produktów i prowadzenie ich kampanii reklamowych.
Zanim nazwa zostanie ogłoszona
Klienci najczęściej rozpoznają firmę po jej nazwie. Warto pamiętać, że słowa wywołują w mózgu określone skojarzenia. Mogą być one pozytywne lub negatywne. Nasza nazwa musi przywoływać wyłącznie te pozytywne. Jeśli będzie odwrotnie, żadna kampania promocyjna nie zdoła teko zmienić. Zanim więc nazwa zostanie wprowadzona na rynek warto, żeby została sprawdzona, na przykład przez badania fokusowe bądź statystyczne, jakie skojarzenia wywołuje wśród potencjalnych klientów.
Prawo może być barierą
Trzeba pamiętać, że nazwa, podobnie, jak wiele innych wytworów ludzkiego umysłu podlega ochronie patentowej. W praktyce oznacza to, iż należy sprawdzić, czy ta, "wymyślona" przez nas nie funkcjonuje już na rynku lub czy nie została już zarejestrowana. Prawo zakazuje używania funkcjonującej już nazwy bez zgody jej właściciela.
Prawo zabrania również używania wulgaryzmów i słów powszechnie uważanych za obraźliwe. Nazwa firmy nie powinna też wprowadzać klientów w błąd, co do prowadzonej przez nią działalności lub wytwarzanych produktów.
Nazwa, która zapadnie w pamięć
Jak zatem nazwać swoją firmę? Fachowcy radzą, żeby przy wyborze nazwy posłużyć się następującą metodą: usiąść przy biurku i na kartce papieru spisać wszelki słowa, frazy i pojęcia, które kojarzą się z działalnością firmy i jej produktami. Dodatkowo można wesprzeć się internetem, bądź słownikami. Następnie z powstałego zbioru należy wybrać tylko te, które sprawią, że nazwa będzie łatwa, krótka i szybko zapadająca w pamięć, co sprawdzi się później w projekcie logo firmy. Wyrazy te musza być oryginalne na tle konkurencji, ale też powodować wyłącznie pozytywne skojarzenia. Powinny być łatwe do wymówienia, ale nie mogą być skrótami, bądź akronimami. Dobrze, żeby posiadały wolną domenę z końcówką po kropce pl, bądź com. oraz miały neutralne znaczenie w obcych językach.
Po dokonaniu selekcji według tych kryteriów, powinno zostać kilka, góra dziesięć nazw, które trzeba skonfrontować z większą grupą osób. Choćby ze znajomymi, rodziną, bądź potencjalnymi klientami. I wybrać najlepszą.
Jak widać proces wyboru nazwy jest bardzo trudny i najeżony wieloma pułapkami. Przy tak ważnym zadaniu nie możemy sobie pozwolić, aby w którąś z nich wpaść. Trzeba zatem zastanowić, czy sami jesteśmy w stanie stworzyć dobrą nazwę? Czy też nie lepiej zlecić to zadanie firmie, która profesjonalnie zajmuje się tworzeniem dobrych nazw i badaniem ich odbioru wśród klientów.