Każdy przedsiębiorca ma prawo w każdej chwili powiększyć zakres działania swojej firmy. Wymaga to jednak wypełnienia kilku urzędowych obowiązków. Rozszerzona działalność gospodarcza krok po kroku – podpowiadamy, jak to zrobić.
O tym, jaką konkretnie działalnością zajmuje się dana firma, przesądzają kody PKD podawane już podczas zakładania przedsiębiorstwa. Warto wiedzieć, że podczas rejestracji firmy można podać dowolną ilość kodów – w tej kwestii nie ma bowiem żadnych ograniczeń. Dlatego też lepiej jest wpisać do wniosku o rejestrację w CEIDG większą liczbę kodów, aby później – w przypadku chęci rozszerzenia działalności – nie trzeba było ponownie dopełniać wszystkich wymaganych obowiązków.
Niektórzy przedsiębiorcy zmieniają jednak profil funkcjonowania firmy po jakimś czasie i w związku z tym zastanawiają się, jak rozszerzyć działalność gospodarczą pod względem urzędowym. Nie jest to bardzo skomplikowane działanie, ale jednak wymaga poświęcenia pewnej ilości czasu. Jeżeli przedsiębiorca dysponuje tzw. profilem zaufanym oraz podpisem elektronicznym, może po prostu wpisać odpowiednie nowe kody PKD bezpośrednio na stronie www.firma.gov.pl. Wniosek można również wydrukować, wypełnić, podpisać i złożyć w urzędzie miasta lub wysłać go tam listem poleconym. W tym ostatnim przypadku podpis musi być jednak potwierdzony notarialnie.
Jest jeszcze jedna bardzo ważna kwestia – przedsiębiorca ma na wpisanie nowych kodów PKD do Centralnej Ewidencji i Informacji Gospodarczej 7 dni od momentu rozpoczęcia rozszerzonej działalności (termin ten obowiązuje także w przypadku zmiany jakichkolwiek innych danych znajdujących się w CEIDG, np. adresu, nazwy firmy itp.). Jeśli urząd skarbowy zorientuje się, że firma wystawia faktury na usługi, które nie wchodzą w zakres jej działalności, może ją zawiesić i przeprowadzić kontrolę. Za błędne lub niepełne dane znajdujące się w CEIDG przedsiębiorca może zostać ukarany grzywną, ograniczeniem wolności, a nawet pozbawieniem wolności do 2 lat. W praktyce tak surowe kary są jednak stosowane dość rzadko.
W dotrzymywaniu terminów dotyczących aktualizowania danych, opłacania składek ZUS, podatków czy faktur może pomóc również dobrze dobrana księgowość online. Wiele tego typu programów i aplikacji posiada bowiem wbudowane funkcjonalności, które przypominają o konieczności wykonania przelewu czy zaktualizowania danych w CEIDG. Co więcej, księgowość taka jest zazwyczaj o wiele bardziej przystępna cenowo niż usługi tradycyjnych biur rachunkowych, co zwłaszcza w przypadku nowych firm ma niebagatelne znaczenie.