Ile jest startup'ów w Polsce i jakie – 2019 rok

Kategoria:Inne | |
Program do faktur
Startup to słowo, które od kilku lat rozpala wyobraźnię polskich przedsiębiorców. Najczęściej nazywa się w ten sposób podmiot na etapie zakładania firmy lub prowadzenia jej przez okres do 3,5 roku, wykorzystujący do tworzenia swoich produktów/świadczenia usług technologie lub metody pracy dostępne na rynku nie dłużej niż 5 lat.

Ile takich nowoczesnych, innowacyjnych może być obecnie w Polsce i czym charakteryzują się polskie startupy?

Ile może być startupów w Polsce?

Trudno oszacować dokładną liczbę startupów, ponieważ nie prowadzi się żadnych reprezentatywnych badań, które mogłyby dokładnie określić ich liczbę. Są jednak organizacje, które objęły swoim zainteresowaniem tę strefę polskiej przedsiębiorczości. Swoje szacowania przedstawiała między innymi platforma do modelowania procesów gospodarczych ExMetrix, która w 2018 roku podawała, że w Polsce jest 2,79 tysięcy startupów, prognozując jednocześnie, że rynek osiągnie poziom nasycenia przy około 3 tysiącach. Mamy także fundację Startup Poland, która od kilku lat publikuje raporty "Polskie Startupy". W raporcie za 2019 rok podała ona, że liczba polskich startupów mieści się w zakresie między 4300 a 4700 firm. Próby opisania rynku startupów podejmuje również Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości - w jej raporcie "Startupy w Polsce 2019" możemy znaleźć jeszcze szerszy przedział - 3 do 6 tysięcy startupów. PARP podkreśla, że zależy to od przyjętej definicji startupu.

Gdzie jest najwięcej startupów w Polsce?

Dolny Śląsk jest miejscem, które nie bez kozery może być nazywane polską Doliną Krzemową. To właśnie we Wrocławiu i jego okolicach znajduje się najwięcej przedsiębiorstw technologicznych, to tu mieszka najwięcej przedsiębiorców o wysokich kwalifikacjach, talentach (a pewnie także odwadze, bo i ta jest niezbędna . Statystyka wskazuje, że na każde 4,5 tysiąca mieszkańców przypada tu 1 startup. Wynika to między innymi z faktu, że wrocławskie uniwersytety znajdują się w czołówce uczelni współpracujących ze startupami. Taki mariaż nauki i biznesu stwarza dobre warunki do rozwoju nowoczesnej przedsiębiorczości.

Oprócz Wrocławia większość polskich startupów jest skumulowana w Warszawie, Krakowie, Trójmieście i Lublinie. W tych pięciu miastach znajduje się 65% wszystkich startupów. Niektórych może dziwić brak Poznania czy Katowic na tej liście, jednak ich potencjał w ostatnich latach wyraźnie malał i na razie nic nie wskazuje, by miało się to zmienić.

Czym zajmują się polskie startupy?

Ich działalność dotyczy przede wszystkim usług z zakresu edukacji, szkoleń, zdrowia i opieki. Kategoriami, które najlepiej opisują produkty i usługi oferowane przez polskie startupy są: SaaS, aplikacje mobilne i webowe, oprogramowanie na zamówienie, consulting, software house, marketplace i e-commerce. Nie brak też tak zwanych produktów masowych, a prawie 20% badanych startupów określa, że ich oferta nie mieści się w żadnej z wymienionych kategorii.

Przychody polskich startupów

Jak wskazuje raport fundacji Startup Poland z 2019 roku, jedynie 3% badanych start-upów osiąga przychody powyżej 125 tysięcy euro miesięcznie i może pochwalić się wzrostem na poziomie przynajmniej 7% miesięcznie. Są to głównie firmy zajmujące się sztuczną inteligencją. Jednocześnie 2019 rok był rekordowym pod względem inwestycji w polskie startupy. W zeszłym roku zainwestowano w nie ponad miliard złotych.

10% właścicieli startupów wierzy, że ich projekty mogą stać się jednorożcami, czyli, jak potocznie się je nazywa, spółkami wycenianymi na milion dolarów.

Portret typowego właściciela startupu

Raport Startupy w Polsce opublikowany przez PARP wskazuje, że przeciętny właściciel startupu jest mężczyzną w wieku 38 lat, ma czteroosobową rodzinę, a jego pomysł na biznes wynika z doświadczenia zdobytego w poprzedniej pracy. Motywacją do założenia startupu było dla niego uzyskanie niezależności finansowej i zwiększenie dochodów. Do rozwoju swojego biznesu wykorzystał własne oszczędności, ale także inne źródła finansowania: kredyty lub dotacje.

Typowy właściciel startupu widzi swoją szansę na powodzenie w tym, że jego usługa lub produkt jest nowy, a nawet nieznany na rynku i ma unikalną przewagę wobec produktów konkurencji.

Startupy z Polski, które mogą podbić rynki zagraniczne

Rodzime startupy coraz śmielej poczynają sobie na rynkach zagranicznych. Oto kilka z tych, które według ekonomicznych prognostów mają największą szansę na sukces:
  • DocPlanner (ZnanyLekarz) - system ocen lekarzy z możliwością rezerwacji wizyt, wyceniany na 344 milionów złotych
  • Booksy - system umożliwiający rezerwacje usług z branży beauty i wellness, aktualnie jego wartość wyceniana jest na 115 milionów złotych
  • Brainly - platforma, która umożliwia uzyskanie pomocy edukacyjnej online, o wartości 115 milionów złotych

Zobacz także:

JPK – kogo dotyczy?