E-mail marketing – czy wciąż się opłaca? O skuteczności mailingów.

Kategoria:Inne | | Intaxo
Program do faktur
Czy warto wykorzystywać e-mail marketing w strategiach marketingowych firm? W jakim celu stosować pocztę elektroniczną jako narzędzie marketingowe? Jakich efektów się spodziewać po kampaniach e-mailingowych?

Wiadomości e-mail to dobrze znane, stosunkowo tanie, proste i łatwe w realizacji narzędzie marketingu internetowego. Firmy wykorzystują e-mailing m.in. w celach reklamowych, biznesowych (generowanie sprzedaży) oraz wizerunkowych (budowanie lojalności i świadomości marki). Biorąc pod uwagę zakładany cel oraz pożądany efekt kampanii wysyłkowych, można wyodrębnić cztery główne rodzaje e-mailów reklamowych:

Pozyskanie klienta

Ciekawa, inspirująca treść wiadomości pozwoli nam dotrzeć do potencjalnego klienta i przekonać go do skorzystania z naszej oferty. Dzięki wysłanemu e-mailu możemy zaangażować potencjalnych klientów w relacje biznesowe. Oczywiście mailing może nie dać nam od razu efektu w postaci zamówień. Natomiast nawet przekierowanie odbiorcy na naszą stronę internetową, sklepu online czy fanpage’a firmowego można uznać za pozytywny rezultat. Dlaczego? Bo to pozwoli nam zebrać dane o nowym kliencie i kontynuować komunikację marketingową w bardziej spersonalizowany sposób. Dzięki kampaniom mailingowym zwiększymy bazę danych, pogłębiamy wiedzę na temat naszej grupy docelowej i konsumentów. Dodatkowo zwiększymy liczbę odwiedzin na stronach WWW i w social mediach, zdobędziemy nowych czytelników i komentarze na blogu.

Budowanie lojalności klienta wobec marki

Dzięki kampaniom e-mailingowym zwiększamy częstotliwość kontaktu klientów z marką. Spersonalizowane wiadomości, zawierające wartościową treść, odbiorca postrzega, jako przygotowane specjalnie dla niego, a zatem bardzo ceni i rzetelnie czyta. Takie e-maile pomagają budować wizerunek marki oraz zwiększyć lojalność klienta wobec marki. Do tego typu e-maili można zaliczyć także życzenia świąteczne czy urodzinowe, wiadomości e-mail z podziękowaniami za zakup czy cenne rady i wskazówki (np. o tym jak zadbać o zakupiony produkt).

Utrzymanie klienta

Wiadomości do klientów, którzy już przynajmniej raz dokonali transakcji, muszą być głęboko spersonalizowane: na podstawie danych z CRM, odwołując się do wcześniej zamawianych przez klienta produktów czy usług, jego zainteresowań i danych demograficznych, a nawet danych z jego profilu w mediach społecznościowych. Nasza oferta musi być szyta na miarę i być dopasowana do poszczególnych klientów. W naszych czasach narzędzia do automatyzacji komunikacji marketingowej pomagają realizować spersonalizowane kampanie e-mailingowe w szybki, prosty oraz bardzo profesjonalny sposób. Warto pamiętać, że im mocniejsza personalizacja, tym większa szansa na przekonanie klienta do kolejnych zakupów.

Odzyskanie klienta

Każda firma ma klientów, których straciła lub którzy dawno już nie korzystali z jej oferty. O nich też trzeba zadbać, o nich warto powalczyć, a pomocnym narzędziem do tego będzie e-mail marketing. Do klientów, którzy w ostatnim czasie nic nie kupowali warto wysłać wyjątkową i bardzo korzystną propozycję: bezpłatny prezent, darmowa wysyłka, okazje niedostępne dla innych lub zaproszenie na ciekawe wydarzenie (dostosowane do zainteresowań i preferencji konsumenta).

To są cztery ogólne i najczęściej występujące cele e-mail marketingu. Bardzo ważnym jest odpowiednio zaplanować oraz trafnie dostosować je do celów biznesowych i planów marketingowych naszej firmy.

Czy opłaca się firmom wykorzystywać e-mail marketing w strategiach marketingowych?

Od kilku lat mówi się, że wiadomości e-mailowe już nie są skutecznym kanałem komunikacji. Wręcz przeciwnie, są traktowane przez odbiorców jako spam. Jednak kampanie reklamowe z wykorzystaniem poczty elektronicznej są wciąż popularne wśród marketingowców i uwzględniane przez nich w strategiach sprzedażowo-marketingowych firm. Dlaczego? Chociażby dlatego, że aż 97% Internautów posiada przynajmniej jedną skrzynkę pocztową. Według raportu z XV edycji Badania wykorzystania poczty elektronicznej w Polsce, email marketing ma się dobrze, bo aż 77% respondentów chętnie subskrybuje newslettery oraz jest zainteresowanych ich otrzymywaniem1.

Według danych Zettasphere i Emailmonday 83% użytkowników woli pocztę elektroniczną jako kanał komunikacji z ulubionymi markami.

E-mail marketing pozostaje jednym z głównych źródeł sprzedaży i zwiększa lojalność klientów wobec marki. Potwierdzają to raporty z analiz naukowych: spersonalizowane i segmentowane wiadomości e-mail generują 58% wszystkich przychodów firmy2. 9 z 10 marketerów postrzega e-mail jako „ważne” narzędzie do osiągania celów biznesowych3. Zgodnie z raportem Campaign Monitor z 2018 roku, 59% marketerów twierdzi, że e-mailingi dają najwyższy zwrot z inwestycji (ROI).

Badań potwierdzających skuteczność poczty elektronicznej jako kanału komunikacyjnego z klientami marki można znaleźć wiele. Są to opracowania zarówno naukowców z Polski, jak i z zagranicy.

Analiza powyższych danych i raportów potwierdza rację wykorzystania e-mailingu w swoich strategiach marketingowych. Bardzo ważne jest tylko odpowiednie i poprawne zorganizowanie kampanii z wykorzystaniem e-maila. Jest to ciągły proces, który polega na zbieraniu i higienie bazy danych subskrybentów, dzieleniu ją na segmenty, pracy nad tekstem i grafiką, wysyłaniu, śledzeniu oraz analizie efektów i rezultatów. Jak to zrobić przeczytasz już niebawem w naszym kolejnym artykule.







ObsługaJPK
Strona używa cookies - tzw. ciasteczek. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień cookies.
Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.