Jedną z form takich działań, jest przyznawanie dotacji osobom pragnącym otworzyć własną firmę, ale które ze względu na brak koniecznych środków finansowych, nie mają takiej możliwości. Dotacja z Urzędu Pracy jest świadczeniem bezzwrotnym i jest wypłacana przyszłemu przedsiębiorcy przed poniesieniem przez niego kosztów związanych z założeniem firmy. Kwalifikacja do otrzymania takiej formy pomocy obejmuje szereg warunków, które osoba starająca się o nią musi spełnić.
Dotację z Urzędu Pracy może otrzymać osoba, która spełnia poniższe warunki:
- jest bezrobotna lub jest absolwentem Centrum Integracji Społecznej lub jest absolwentem Klubu Integracji Społecznej
- nie jest studentem studiów dziennych
- w okresie ostatnich 12 miesięcy nie prowadziła działalności gospodarczej, ani nie posiadała wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej
- nie popełniła przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu w ciągu ostatnich 24 miesięcy
- nie odmówiła bez powodu propozycji zatrudnienia, szkolenia, stażu czy prac społecznie użytecznych
- nie przerwała bez ważnego powodu szkolenia, stażu, wykonywania prac społecznie użytecznych, udziału w działaniach w ramach Programu Aktywizacja i Integracja
- nie korzystała z bezzwrotnej pomocy finansowej ze środków publicznych lub z Funduszu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej, rolniczej lub założenie spółdzielni socjalnej
- współmałżonek osoby starającej się o dotację nie prowadził w ciągu ostatnich 12 miesięcy działalności o takim samym profilu
- nie stara się o dotację w innym Urzędzie Pracy.