Analizując sytuację na rynku, można stwierdzić, że większość firm upada w ciągu pierwszych dwóch lat działalności. Na początku są wielkie plany rozwoju i marzenia o sukcesie finansowym. Zapał i motywacja do pracy sięgają zenitu. Po pewnym czasie okazuje się, że działalność wymaga rozwagi i zdroworozsądkowego podejścia do biznesu. Jeżeli zabraknie tych elementów, firma chyli się ku upadkowi.
Jeżeli jest to pierwsza firma młodego prezesa, który nie posiada żadnego doświadczenia w robieniu interesów, może się szybko okazać, że jego pomysł wcale nie był takim strzałem w dziesiątkę, jak się na początku wydawało. Wypuszczony na rynek produkt nie zdobył uznania wśród klientów, a współpraca z kontrahentami nie ułożyła po myśli prezesa.
Założenie własnej firmy i rozkręcenie działalności nie jest sprawą prostą. Niektórym świetnie to wychodzi i bez większych problemów. Zdarzają się niestety i potknięcia, a tych nie brakuje na każdym etapie funkcjonowania firmy sprzedającej swoje produkty lub usługi.
Brak doświadczenia
Na pewno ważnym elementem, pomagającym w rozwoju i osiąganiu zysków z działalności jest doświadczenie, którego niestety brakuje młodym przedsiębiorcom. Firmy, które świetnie prosperują, prowadzone są przez doświadczone osoby, które osiągnęły już coś na rynku. Zanim do tego doszło, przeżyły nie jeden upadek i plajtę. Młody przedsiębiorca musi być przygotowany na ewentualne porażki. Powinien kształtować w sobie umiejętność uczenia się na własnych i cudzych błędach. Konsekwencja i upór mogą doprowadzić go w końcu do sukcesu.
Brak długofalowej strategii rozwoju
Jeżeli założyciel firmy nie opracuje długofalowej strategii rozwoju, będzie opierał się wyłącznie na swojej wizji, luźnych planach, marzeniach, wcześniej czy później poniesie klęskę. Nie można wpaść w syndrom tzw. błyszczącego obiektu – ciągła zmiana strategii działania i brak konsekwencji w realizowaniu założonego planu działania. Przyjęta strategia powinna być doprowadzona do końca, a jeżeli coś w niej niedomaga, należy ją dokładnie przemyśleć, skonsultować z współpracownikami i wypracować rozwiązanie korygujące. Nie można tego robić pochopnie, po wpływem chwili i emocji.
Zbyt małe źródła finansowania
Prawie każdy przedsiębiorca, który zakłada swoją firmę, myśli o szybkich zyskach. Nie zawsze tak jest, że pojawiają się one natychmiast. Czasem trzeba poczekać, zanim przyjdzie sukces finansowy. Warto mieć dodatkowy zapas środków finansowych. Jeżeli młody biznesmen nie przewidział takiej sytuacji, jego źródła finansowania są zbyt skromne, może nie poradzić sobie w trudnej sytuacji, gdy potrzebna będzie dodatkowa inwestycja w interes. Zaplecze finansowe jest istotne, gdyż pozwala na racjonalne działanie, opanowanie emocji w trudnych momentach działalności, kiedy trzeba rozważyć sytuację na nowo i podjąć decyzję, czy wycofać się z danej strategii, czy też spróbować pójść dalej. Do kolejnych, nieplanowanych wcześniej posunięć, potrzeba finansów. Ich brak znacznie ogranicza pole działania i może doprowadzić do upadku firmy.
Brak wsparcia logistycznego
Prezes firmy, który samodzielnie podejmuje wszystkie decyzje i niczego nie konsultuje z pracownikami, nie zawsze będzie w stanie poradzić sobie w każdej sytuacji. Niewykluczone, że jego decyzje w większości są trafne i zapewniają płynność finansową firmie oraz intratne zyski. Warto jednak konsultować swoje pomysły, plan działania z innymi, chociażby po to, aby zabezpieczyć się przed ewentualną porażką. Nie ma osoby, która się zna na wszystkim. Wsparcie logistyczne zwiększa pewność w działaniu i daje poczucie siły, że obrany kierunek jest odpowiedni. Pracownicy są odpowiedzialni za rozwój firmy i osiągane zyski, w podziale których uczestniczą.
Zła strategia marketingowa
Dobrze zaplanowany marketing, w tym e-marketing, to klucz do sukcesu firmy. To dzięki niemu klienci zyskują wiedzę na temat oferty przedsiębiorstwa, a ono poznaje lepiej swoich klientów – ich potrzeby i oczekiwania oraz zyskuje nowych odbiorców swoich towarów i usług. Korzyści z marketingu są więc obopólne. Jeżeli traktowany jest on po macoszemu, źle prowadzony, może okazać się główną przyczyną upadku firmy, nawet jeżeli oferowane przez nią usługi i produkty są doskonałej jakości.