Ostatnio coraz więcej transakcji jest wykonywanych zdalnie za pomocą urządzeń elektronicznych. Wynika to z faktu, że płatności elektroniczne są wygodniejsze i szybsze niż płatności gotówkowe. Coraz więcej osób woli płacić za zakupy za pomocą pieniądza elektronicznego.
Co to jest e-commerce?
Ogólnie system e-commerce to specyficzna technologia internetowa, która zapewnia następujące funkcje uczestnikom systemu:
- Producenci i dostawcy towarów i usług różnych kategorii przesyłają towary i usługi przez Internet (w tym usługi online i dostęp do zasobów informacyjnych), akceptują je przez Internet i przetwarzają zamówienia klientów.
- Kupujący (klienci) - używają standardowych przeglądarek internetowych do przeglądania katalogów i cenników oferowanych towarów i usług oraz składania zamówień (aplikacji, wniosków) na towary i usługi będące przedmiotem zainteresowania za pośrednictwem Internetu.
- Ważnym, (ale opcjonalnym) elementem systemów handlu elektronicznego są systemy płatności elektronicznych, w tym przypadku bank staje się jednym z uczestników systemu.
- Składanie zamówień na katalogi i cenniki (zamówienia są przechowywane w jednej bazie danych)
- Połączenie aplikacji internetowych z wewnętrznym systemem zarządzania biurem
- Samodzielna rejestracja użytkownika
- Wsparcie dla administracji lokalnej i zdalnej (przez Internet)
- Możliwość sprzedaży online towarów różnych kategorii
- Przetwarzanie zamówień zgodnie ze standardowym schematem (rejestracja, dostawa, sprawozdania finansowe)
- Dokonywanie płatności online.
E-commerce, czyli handel elektroniczny można podzielić na 4 kategorie:
- Business-to-business (transakcje pomiędzy dwoma lub więcej podmiotami gospodarczymi). Forma relacji, w której stronami transakcji są przedsiębiorstwa i organizacje komercyjne. Pod względem środków w tym obiegu jest największą kategorią handlu elektronicznego.
- Business-to-consumer (przedsiębiorca-konsument: towary przybywają z przedsiębiorstwa do osoby fizycznej). Początkowo handel elektroniczny opierał się na świadczeniu usług na rzecz konsumenta końcowego, dlatego ta forma od dawna jest największa pod względem obrotów. Prostym przykładem systemu jest sklep internetowy, w którym klient może wybrać produkt, który mu się podoba i zapłacić za niego przy użyciu opcji płatności online.
- Consumer-to-consumer (transakcja handlowa między dwiema osobami - nie przedsiębiorcami). Ta forma implikuje stosunki handlowe między osobami. Poprzez specjalnie zorganizowane platformy osoby fizyczne oferują towary i usługi bez korzystania z pośredników.
- Consumer-to-business – transakcja handlowa między konsumentem a przedsiębiorcą. Ta forma relacji nie ma jeszcze dużego zasięgu i jest w fazie rozwoju.
- Rozszerzanie rynków zbytu dla dostawców i nowych wyborów klientów.
- Możliwość dla dostawcy indywidualnej pracy z klientami, a dla klientów osobiście wybrane towary i usługi.
- Zmniejszenie lub wyeliminowanie łańcucha pośredniego, szybka reakcja.
- Redukcja kosztów - sklepy internetowe, nie wymagają licznej załogi, koszty reklamy są zmniejszone, a ostatecznie oferują niższe ceny dla klientów.
- Możliwość ciągłego monitorowania realizacji zamówienia.
- Nowe możliwości biznesowe.