Chcesz założyć firmę? Dowiedz się, ile to trwa

Kategoria:Inne | |
Program do faktur
Wielu osobom wydaje się, że założenie firmy to długotrwały i skomplikowany proces, wymagający poświęcenia wielu godzin. Tymczasem w większości przypadków uruchomienie działalności to kwestia jednego dnia. Podpowiadamy, jak założyć własną firmę i ile to trwa.

Od kilku lat uruchamianie własnej działalności gospodarczej jest systematycznie upraszane. Owszem, jeszcze niedawno wiązało się to z koniecznością biegania po wielu urzędach i składania niezliczonej ilości wniosków. Obecnie – zwłaszcza w miastach, w których funkcjonuje tzw. jedno okienko – założenie firmy zajmuje kilka godzin.

Osoby zastanawiające się, jak założyć firmę, w pierwszej kolejności muszą udać się do dowolnego urzędu miasta i/lub gminy na terenie Polski. W departamencie zajmującym się obsługą przedsiębiorców należy bowiem złożyć wniosek CEIDG-1. Jest to dokument, służący do rejestracji nowo powstałych firm. Jednocześnie, jest on oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania, wnioskiem o nadanie numeru NIP (jeśli podatnik miał wcześniej nadany prywatny numer NIP, automatycznie staje się on numerem NIP firmy) oraz wnioskiem o nadanie numeru REGON. Należy w nim podać m.in. dane firmy, jej siedzibę, przedmiot działalności oraz kody PKD, odpowiadające rodzajowi prowadzonej działalności. Wniosek CEIDG można również złożyć listem poleconym lub przez Internet. W pierwszym przypadku wymagane jest jednak notarialne poświadczenie podpisu, zaś w drugim – posiadanie tzw. podpisu elektronicznego. Wiążą się one z koniecznością poniesienia pewnych wydatków oraz poświęcenia czasu na załatwienie formalności. Wbrew pozorom, najszybsza jest więc osobista wizyta w urzędzie.

Po złożeniu wniosku CEIDG nie ma już formalnych przeszkód, aby rozpocząć działalność. Numery NIP oraz REGON są nadawane w przeciągu 3 dni roboczych – w praktyce jednak na specjalnej stronie internetowej https://prod.ceidg.gov.pl są one dostępne już w przeciągu 1 dnia.
Choć wniosek o wpis do CEIDG jest jednocześnie zgłoszeniem przedsiębiorcy do ZUS-u jako płatnika składek, to niestety i tak czeka go wizyta w oddziale Zakładu – trzeba bowiem zgłosić się jako osoba ubezpieczona, składając wniosek ZUS ZUA lub ZUS ZZA. Należy to zrobić najpóźniej 7 dni od daty rozpoczęcia działalności – nie ma przeciwwskazań, aby dokonać zgłoszenia tuż po wizycie w urzędzie miasta (o ile we wniosku o wpis do CEIDG zaznaczono, że data jego złożenia jest równoznaczna z datą faktycznego rozpoczęcia działalności). Na szczęście również w ZUS-ie od kilku lat obowiązują znaczne ułatwienia dla przedsiębiorców, więc załatwienie sprawy idzie stosunkowo sprawnie.

Po wizycie w ZUS-ie można od razu załatwić pozostałe formalności: złożyć ewentualny wniosek w urzędzie skarbowym (jeśli firma będzie opłacać podatek VAT), założyć konto w wybranym banku oraz wyrobić pieczątkę. Sprawy te obecnie udaje się sfinalizować pocztą (złożenie wniosku do urzędu skarbowego) oraz przez Internet, więc nie trzeba udawać się do placówki banku osobiście. Także pieczątka może zostać wysłana np. kurierem, choć wiele punktów oferuje wyrobienie pieczęci w kilkanaście minut.

Podsumowując – założenie firmy wymaga obecnie poświęcenia kilku godzin, niezbędnych do wizyty w oddziale ZUS-u czy urzędzie miasta. Wiele formalności można natomiast załatwić przez Internet lub drogą pocztową.