Z początkiem 2017 r. osoby planujące uruchomienie działalności gospodarczej otrzymały ku temu nowe narzędzie. Wniosek CEIDG-1, przy pomocy którego zakłada się firmę, można złożyć również przez telefon. Jak to zrobić? Sprawdź w naszym poradniku!
Telefoniczne złożenie wniosku CEIDG-1 możliwe jest w Centrum Pomocy Przedsiębiorcy pod numerem 801 055 088 (linia czynna jest w dni powszednie od 8:00 do 16:00, a koszt rozmowy – zgodny z taryfą operatora). Na podstawie informacji uzyskanych od przyszłego przedsiębiorcy wniosek wypełnia konsultant – oczywiście aby proces przebiegł jak najsprawniej, warto zawczasu przygotować wszystkie dane niezbędne do wypełnienia wniosku, takie jak nazwa i adres firmy, przedmiot prowadzonej działalności, kody PKD, numery NIP czy PESEL, forma opodatkowania itp. Konsultanci odpowiedzą też na wszystkie pytania dotyczące rozpoczynania działalności. Jeśli przyszły przedsiębiorca nie posiada numeru NIP albo REGON, złożenie wniosku o zarejestrowanie działalności gospodarczej przez telefon jest równoznaczne ze złożeniem wniosku o ich nadanie. Oczywiście rozmowę można w każdej chwili przerwać i zadzwonić jeszcze raz, gdy uda się skompletować wszystkie niezbędne informacje.
Co dalej?
Po zakończeniu rozmowy z konsultantem do wnioskodawcy, na podany numer telefonu, wysyłany jest SMS z numerem identyfikacyjnym wniosku. W ciągu 7 dni z SMS-em tym należy udać się do dowolnego urzędu miasta czy gminy na terenie kraju. Urzędnik na podstawie numeru z SMS-a odszuka wniosek w bazie, wydrukuje go i przedłoży przedsiębiorcy do podpisu. Uwaga! Aby proces został zakończony, przyszły właściciel firmy musi okazać się dowodem tożsamości, takim jak dowód osobisty lub paszport. Przed podpisaniem wniosku należy go również dokładnie przeczytać i zweryfikować, czy nie ma w nim błędów, literówek itp.
Złożony przez telefon wniosek można jednak podpisać także bez wychodzenia z domu. Wystarczy zarejestrować się w serwisie CEIDG – po rozmowie z konsultantem na podany mail wysyłany jest wypełniony i gotowy do podpisu wniosek w formacie xml. Po zalogowaniu do CEIDG z wykorzystaniem profilu zaufanego, podpisu elektronicznego lub bankowości internetowej należy zaimportować wniosek do systemu i podpisać go elektronicznie.