To odpowiedź na pytanie w jaki sposób prowadzić komunikację w Internecie by skutecznie docierać do swoich odbiorców. Aby była ona efektywna musi brać pod uwagę wszystkie elementy marketingu firmy: marketing zewnętrzny (np. kanały sprzedaży); marketing relacji (m.in. analiza konkurencji); marketing wewnętrzny (praca działów sprzedaży, marketingu, itd.); społeczną odpowiedzialność biznesu.
Etapy tworzenia strategii marketingu w sieci online
- Wyznaczanie celów strategii marketingowych
- Grupa docelowa
- Analiza konkurencji
- Kompleksowy audyt witryny
- Metody i techniki dotarcia do grupy docelowej poprzez online
- Zaplanuj harmonogram wdrożeń na najbliższy okres
Cele muszą być konkretne i mierzalne - bez względu na to czy chcesz powiększyć bazę subskrybentów, zwiększyć konwersje czy zdobyć nowych leadów. Na tym etapie trzeba także określić misję firmy; mierzalne wskaźniki oceny efektywności; zadania.
Aby stworzyć właściwą i skuteczną strategię należy poznać odbiorców docelowych: ich potrzeby, zwyczaje zakupowe, preferencje, itd. Te informacje pomogą dopasować się do potrzeb klientów, a Twoja komunikacja będzie sprawna i dostosowana. Im więcej będziesz o nich wiedział, tym lepiej. Przede wszystkim należy zrobić analizę zapytań w wyszukiwarkach; poprzeglądać w sieciach społecznościowych profile osób, które mogą być zainteresowane tym produktem; przeprowadzić ankiety, badania lub zakupić gotowe wyniki badań; zanalizować własne bazy danych klientów.
Sprawdź, jak pozycjonują swój produkt, jaką politykę cenową mają, jakich narzędzi promocyjnych używają. Analizowane są również strony internetowe konkurencji:
· łatwość oraz intuicyjność w użyciu
· jaki rodzaj treści jest używany (teksty, filmy, zdjęcia itp.);
· sposób generowania potencjalnych leadów (czat, formularz zamówienia itp.);
Zbadaj, co sprawdziło się do tej pory, a z czym marka ma problem (mówimy tutaj o jej istnieniu w swiecie wirtualnym):
· audyt parametrów technicznych strony internetowej; audyt SEO;
· web usability, czyli użyteczność www;
· analiza ścieżki klienta (źródła zamówień, sposób kontaktu, itp.).
· w jakich miejscach i w jaki sposób komunikować markę, żeby osiągnąć postawione cele;
· jakich narzędzi digital będziemy wykorzystywać oraz z jaką częstotliwością.
W ostatnim etapie wskaż także szacunkowy budżet realizacji strategii marketingowej w Internecie.