Biznes plan to zestaw działań, dotyczących planowania, realizacji, finansowania oraz oceny zakładanych celów biznesowych. Dokument ten określa także przewidywane ryzyka oraz wstępny harmonogram zadań i działań. Istnieje mnóstwo definicji planów biznesowych, jednak terminologia nie jest tak ważna, jak prawdziwe zrozumienie oraz praktyczne wykorzystanie tego dokumentu.
Biznes plan powinien zawierać konkretne odpowiedzi na pytania: jaki cel chce osiągnąć przedsiębiorca? Jakie narzędzia do tego będzie wykorzystywał? Jakie zasoby są potrzebne do osiągnięcia jego celów? Jakie są ryzyka oraz jakie trudności mogą się pojawić w trakcie prowadzenia biznesu? Jak one będą rozwiązywane? Jaki jest harmonogram i kolejność działań?
Rzetelnie przygotowany biznes plan powinien zawierać jasne i konkretne informacje i wskazówki dla wszystkich, kto bierze udział w rozwoju i funkcjonowaniu firmy. Odgrywa on bardzo ważną rolę w pozyskiwaniu finansowania z zewnątrz, znalezieniu inwestorów oraz partnerów.
Każdy biznesplan musi być spisany
Jeśli nie masz pisemnego dokumentu końcowego lub jeśli twój dokument nie zawiera wszystkich najważniejszych punktów – nie masz biznesplanu. Jeśli twoje zapisy nie zawierają jasnych i konkretnych danych, które dostarczają odpowiedzi na pytania: co? (cel) jak? (zasoby, narzędzia, sposoby) i kiedy? (terminy, etapy, harmonogramy) - nie masz biznesplanu. Dlaczego plan biznesowy powinien zostać spisany? Jest kilka powodów:
- w trakcie pisania biznesplanu oraz czytając gotowy dokument, lepiej rozumiesz i dostrzegasz mocne i słabe strony projektu
- pisanie biznesplanu pomaga uporządkować istniejące dane i informacje
- autor pomysłu i najczęściej, właściciel firmy, w większości przypadków (chyba, że jest to dzialalność jednoosobowa) nie jest jedynym pracownikiem firmy. Aby przekazać informacje pracownikom, partnerom czy inwestorom w skuteczny i wyczerpujący sposób - musisz mieć gotowy dokument do udostępnienia
- pisemny dokument pozwala na precyzyjne monitorowanie oraz analizę realizacji zalożonych terminów i wskaźników mierzenia efektywności projektu
Pierwszy - autorzy pomysłu (projektu) biznesowego sami opracowują biznesplan. Pomagają im w tym menedżerowie, marketerzy, prawnicy, finansiści oraz inni specjaliści, a w szczególności potencjalni inwestorzy. Takie podejście jest preferowane i zalecane przez praktyków. Drugie podejście polega na tym, że inicjatorzy biznesplanu nie opracowują go samodzielnie, ale zlecają i angażują w to firmy konsultingowe oraz ekspertów. Doświadczenie przedsiębiorstw pokazuje natomiast, że w opracowanie biznesplanu koniecznie musi być zaangażowany pomysłodawca oraz szef przedsiębiorstwa.