Anulowanie zwróconej przez kontrahenta faktury

Kategoria:Faktury | |
Program do faktur
W wielu firmach na porządku dziennym bywa wystawianie faktur przed faktycznym dokonaniem transakcji. Czasem zdarza się jednak, że klient rezygnuje z towaru/usługi i odsyła fakturę sprzedawcy. Problemem staje się wówczas kwestia anulowania takiego dokumentu.

Niestety, kwestia anulowania faktur zwróconych przez klienta nie została wprost uregulowana w żadnej z ustaw. W praktyce obowiązuje jednak opinia, że fakturę można anulować, ale tylko wtedy, gdy nie została rzeczywiście wprowadzona do obrotu. Chodzi tu np. o sytuację, że faktura dokumentuje transakcję, do której nie doszło, została wystawiona na podmiot, który nie był nabywcą towaru/usługi lub gdy nabywca nie odebrał towaru. Stanowisko takie zostało potwierdzone przez dyrektora warszawskiej Izby Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 19 sierpnia 2010 r. (nr IPPP2/443-397/10-4/KOM).

Księgowość online

Załóż konto i prowadź KPiR onlineZakładam konto


Pamiętajmy jednak, że anulowanie faktury zwróconej przez klienta nie może być czynnością nagminną, a raczej wykonywaną w szczególnych przypadkach. Aby nie narażać się na nieprzyjemności podczas kontroli fiskusa, przedsiębiorca powinien posiadać w swojej dokumentacji zarówno oryginał, jak i kopię dokumentu, na których powinna się znaleźć adnotacja uniemożliwiająca ponowne wprowadzenie faktury do obrotu (np. "anulowano dnia…").

Co ważne – jeżeli anulowane faktury zostały wykazane w deklaracji VAT, przedsiębiorca musi dokonać korekty deklaracji za miesiąc, w którym zostały rozliczone.