Niestety, kwestia anulowania faktur zwróconych przez klienta nie została wprost uregulowana w żadnej z ustaw. W praktyce obowiązuje jednak opinia, że fakturę można anulować, ale tylko wtedy, gdy nie została rzeczywiście wprowadzona do obrotu. Chodzi tu np. o sytuację, że faktura dokumentuje transakcję, do której nie doszło, została wystawiona na podmiot, który nie był nabywcą towaru/usługi lub gdy nabywca nie odebrał towaru. Stanowisko takie zostało potwierdzone przez dyrektora warszawskiej Izby Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 19 sierpnia 2010 r. (nr IPPP2/443-397/10-4/KOM).
Księgowość online
Załóż konto i prowadź KPiR onlineZakładam kontoPamiętajmy jednak, że anulowanie faktury zwróconej przez klienta nie może być czynnością nagminną, a raczej wykonywaną w szczególnych przypadkach. Aby nie narażać się na nieprzyjemności podczas kontroli fiskusa, przedsiębiorca powinien posiadać w swojej dokumentacji zarówno oryginał, jak i kopię dokumentu, na których powinna się znaleźć adnotacja uniemożliwiająca ponowne wprowadzenie faktury do obrotu (np. "anulowano dnia…").
Co ważne – jeżeli anulowane faktury zostały wykazane w deklaracji VAT, przedsiębiorca musi dokonać korekty deklaracji za miesiąc, w którym zostały rozliczone.