Dyrektorzy sprzedaży i marketingu muszą nieustannie wdrażać i wykorzystywać nowe techniki i metody na utrzymanie aktualnych klientów oraz pozyskanie nowych. Poniżej kilka praktycznych rad na zwiększenie sprzedaży.
1. Reklama
Jedną z najpopularniejszych metod zaangażowania klientów jest kampania reklamowa. Pomaga przeciwdziałać konkurentom oraz oddziaływać na klientów. Skuteczność reklamy zależy od wielu czynników. To m.in.: kreatywność; wybór odpowiedniego kanału; zawartość informacyjna i zrozumiałość; itd.
2. Zniżki, promocje, prezenty, konkursy
Prowadzenie tych działań zwiększa sprzedaż w krótkim okresie czasu. Stymulują one konsumentów do podjęcia decyzji zakupowej. Do najpopularniejszych można zaliczyć: akcje wyprzedażowe; rabaty na określoną kwotę zakupu, produkty powiązane lub dla poszczególnych segmentów klientów (np. „dla studentów”, „dla emerytów”).
4. Poziom obsługi i jakość pracy pracowników
W większości przypadków konwersja klientów zależy od poziomu obsługi. Brak odpowiedzi na wiadomości e-mail, nieodebrane połączenia telefoniczne, słaba obsługa i niska jakość produktu to gwarancja utraty klienta. Ważne jest, aby firma monitorowała i ciągle udoskonalała poziom obsługi klienta. Przyczyną złych wyników pracy pracowników mogą być: brak szkolenia; brak motywacji; brak ustalonych standardów pracy lub ich niestosowanie. Nawet najlepszy pracownik musi być cyklicznie szkolony i motywowany.
5. Programy lojalnościowe i bazy klientów
Celem programu lojalnościowego jest zachęcenie do zakupu oraz budowanie długoterminowych relacji już z obecnymi klientami. Rejestracja klienta w programie lojalnościowym umożliwia zebranie i rozbudowanie bazy klientów oraz śledzenie historii zakupów. Mając te dane będziesz miał możliwość głębokiej spersonalizowanej komunikacji z każdym klientem.
6. Uproszczenie ścieżki zakupowej klienta
Im mniej wysiłku wkłada klient w zaspokojenie jego potrzeby - tym większa jest jego lojalność wobec firmy i prawdopodobieństwo powtórnych zakupów. Co możesz zrobić, żeby ułatwić ścieżkę zakupową klienta?
- Wygodna forma płatności: płatność kartą (ten element jest oczywisty)
- Komunikacja omnichannel - rozmawiaj z klientem i wezwij do działania. Rób to w bardzo spersonalizowany oraz jednolity sposób, łącząc kanały online i offline. Klient powinien mieć łatwy kontakt z firmą i szybko móc znaleźć potrzebne mu informacje
- Uprość proces zwrotu nieodpowiednich towarów
- Udostępnij możliwość rezerwacji online, ale zakupu w skliepie offline – dla tych zdecydowanych klientów, którzy nie lubią czekać w kolejkach