Tworzenie marki firmy, produktu czy marki osobistej nie jest dziś skomplikowane. Trudno jednak zakorzenić dany brand w myślach konsumenta i sprawić, by był on rozpoznawalny a jednocześnie cieszył się dobrą reputacją.
Co należy więc robić, zakładając firmę i jak budować tożsamość marki online?
Po pierwsze – dobry logotyp
Logo to symbol, z którym konsumenci będą kojarzyć daną firmę, produkt czy osobę. Wybór odpowiedniego logotypu to niekwestionowanie kluczowy moment tworzenia brandu. Warto przeanalizować wszelkie za i przeciw oraz wziąć pod uwagę dodatkowe czynniki, które niestety bywają pomijane przez wielu twórców marek. Logotyp musi korespondować z nazwą oraz branżą, do której należy. Poza tym logo powinno być czytelne (niekiedy lepiej mniej niż więcej). Kolorystyka natomiast musi być elastyczna, tzn. logo musi dobrze wyglądać zarówno na białym jak i czarnym tle oraz w malutkim rozmiarze na papierze firmowym oraz na wielkim billboardzie czy spocie reklamowym. Warto także zwrócić uwagę na logo konkurencji, by nie stworzyć bardzo zbliżonego symbolu. Byłoby to bardzo mylące dla konsumenta.
Po drugie – wirtualna wizytówka
Dzisiejszy konsument nie chce przez dłużej niż kilka sekund szukać informacji o danej marce. Jeśli po chwili od wyszukiwania w Google nie trafi na sensowne informacje o brandzie, to prawdopodobnie więcej do niego nie wróci. Z tego względu ważne jest posiadania strony internetowej, która stanowi podstawowe źródło informacji na temat danej firmy, produktu, usługi czy osoby. Podstawowa wersja strony to tak zwana „wizytówka”, która posiada kilka najważniejszych informacji o marce, produktach i kontakcie. W zależności od potrzeby firmy, można stworzyć bardzo rozbudowane, interaktywne strony internetowe, które niekiedy samą formą potrafią przyciągnąć ciekawskich klientów.
Po trzecie – social media
W związku z silnym rozwojem mediów społecznościowych, niekiedy zastępują one strony www. Wobec tego, jeśli np. Facebook realizuje zadania wirtualnej wizytówki i jest częściej wybierany przez target danej marki, nie trzeba posiłkować się koniecznie tworzeniem strony internetowej.
Warto jednak zaistnieć w mediach społecznościowych takich jak wspomniany Facebook czy Instagram, Twitter, LinkedIn, Youtube, Snapchat bądź Pinterest. Są to doskonałe platformy do promocji siebie lub swoich produktów oraz umożliwienie konsumentom udostępnianie informacji na nasz temat.
Po czwarte – pozycjonowanie
Dla wielu osób „pozycjonowanie” brzmi groźnie, jednak chcąc realnie zaistnieć w wirtualnym świecie, należy jak najszybciej oswoić się z tym słowem. Pozycjonowanie to nic innego jak podejmowanie różnego rodzaju działań, by informacje na temat marki ukazywały się wyżej w wyszukiwarkach internetowych. Większość konsumentów nie przewinie kilku stron w Google, by dotrzeć do danych kontaktowych danej firmy, lecz chce je mieć podane na tacy po wstukaniu nazwy brandu. Z tego względu warto zadbać o pozycjonowanie, zlecając to specjalistom w tej dziedzinie.
Po piąte – aktywność
Stworzenie logotypu, wypozycjonowanie strony www czy kanałów w mediach społecznościowych to za mało. Internauta potrzebuje aktywności ze strony marki, zatem aktualizacji, powiadomień, ciekawych treści i atrakcyjnych obrazków czy filmików. Klient oczekuje, że firma odpowie mu w ciągu kilku chwil na Messengerze oraz polubi jego komentarz i zachęci do dalszej dyskusji.