4 rodzaje klientów i jak im sprzedać?

Kategoria:Inne | | Intaxo
Program do faktur
Każdy klient jest inny, każdy ma swoje własne cechy charakteru, wartości oraz potrzeby. Jednak istnieją pewne podobieństwa w postępowaniu i zachowaniu, dzięki którym można podzielić ich na pewne grupy.

Jakie są rodzaje klientów i jak pracować z każdym z nich? Podpowiadamy!

Klient-przyjaciel

Stały klient, który już zdążył stać się dobrym przyjacielem. On wielokrotnie u nas kupuje, pozostawia pozytywne opinie i komentarze oraz poleca innym. Ten typ musi być traktowany wyjątkowo oraz odczuwać, że go doceniamy. Z uwagi na to, że już znasz potrzeby i ewentualne problemy tego klienta, powinieneś przygotować spersonalizowaną ofertę. Trzeba szczegółowo opisać produkt czy usługę w świetle korzyści dla jego biznesu. Musisz zawsze się doradzać i uważnie słuchać jego opinii na temat oferty. Taki klient to skarb, jednak nie warto mieć pewności, że on nigdy już nie odejdzie do konkurentów. Lojalność klienta, a tym bardziej, przyjacielskie relacje w biznesie nie są łatwe, dlatego trzeba o nie zadbać i cały czas próbować wzmacniać.

Nowy klient

To osoba, która spotyka się z Twoją firmą po raz pierwszy. Bardzo ważnym jest nie przesadzić podczas pierwszego kontaktu. Nie pokazujmy wszystkiego na raz, trzymajmy się faktów. Nigdy nie obiecujmy tego, czego nie możemy sprzedać lub wykonać. Nie udawajmy tych, kim nie jesteśmy. Podczas pierwszego kontaktu słuchajmy klienta – poznajmy jego potrzeby, wartości oraz cele, które chce osiągnąć, współpracując z nami. Praca z takimi osobami nie będzie prosta, a szczególnie jeśli nasze produkty są droższe od cen konkurencji. Warto im tłumaczyć, że cena wynika z wysokiej jakości oferowanych produktów, standardów obsługi oraz wartości dodanych.

Klient zdecydowany

Osoba, która wie, po co przyszła i czego potrzebuje. Z jednej strony dla Ciebie to „lekki pieniądz”. Natomiast bardzo często ten typ klienta może się kłócić, pokazywać i udowadniać swoją rację i wiedzę w każdym z tematów. Zazwyczaj z takim typem klienta prowadzi się trudny dialog, dlatego musisz umieć zachować spokój oraz emocjonalną równowagę. Posługiwać się tylko argumentami i faktami, dotyczącymi produktu, i uważnie słuchać. Taki typ osób bardzo ceni wysoki poziom obsługi klienta. Tylko dzięki wysokim kompetencjom, pewności siebie oraz zaangażowaniu będziesz mógł przekonać zdecydowanego klienta do długoterminowej współpracy, a także zdobyć jego zaufanie i lojalność.

Klient niezdecydowany

Każdy klient ma ostrożne podejście oraz ograniczone zaufanie wobec sprzedawcy. Ale są bardzo nieśmiali i nieufni. Tacy przez długi czas nie mogą wybrać, a jak wybiorą to długo decydują się na ostateczny zakup. Uzbrój się w cierpliwość. Opowiadaj o zaletach produktu i korzyściach, przytaczaj jedynie pewne informacje pochodzące z wiarygodnych źródeł. Korzystaj z opinii ekspertów, statystyk dotyczących produktu, opowiedz o pozytywnym doświadczeniu w korzystaniu z produktu czy usługi. Podczas rozmowy zadawaj pytania różnych typów, bądź życzliwy i pomocny. Przekonaj, argumentując, dlaczego należy dokonać zakupu teraz, nie odkładając na później.







ObsługaJPK
Strona używa cookies - tzw. ciasteczek. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień cookies.
Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.