ePUAP – co musisz o niej wiedzieć?

ePUAP – co musisz o niej wiedzieć?

Kategoria:Inne | | Intaxo
Dzięki rozwojowi nowoczesnych technologii, przedsiębiorcy mogą już załatwiać wiele spraw urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu. Możliwość taką daje ePUAP, czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Czym jest, jak działa, jak uzyskać do niej dostęp? Podpowiadamy!

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej – czyli e-PUAP – to specjalny serwis internetowy, stworzony z myślą o załatwianiu spraw urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu. Mogą z niej korzystać duże firmy, przedsiębiorcy, a także osoby fizyczne.

Co można załatwić w e-PUAP?

Liczba organów administracji publicznej włączanych do platformy e-PUAP rośnie z roku na roku. Obecnie znajdują się w niej urzędy miast i gmin, urzędy stanu cywilnego, urzędy pracy, urzędy skarbowe, ZUS, NFZ, Krajowy Rejestr Karny, Krajowy Rejestr PESEL czy Rejestr Dowodów Osobistych. Poprzez e-PUAP można m.in. złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, zgłosić jego utratę, uzyskać odpisy aktów urodzenia, zgonu czy małżeństwa, sprawdzić, czy pracodawca regularnie opłaca składki za pracownika, sprawdzić rozliczenia podatkowe, zgłosić otrzymanie spadku lub darowizny, pobrać zaświadczenie o niekaralności, zarejestrować się jako bezrobotny, a także zarejestrować działalność gospodarczą.

Kto może korzystać z platformy e-PUAP?

Z usługi e-PUAP może każdy, kto posiada nadany numer PESEL, zarejestrował się na platformie (można to zrobić na stronie https://pz.gov.pl/pz/register) oraz może potwierdzić swoją tożsamość za pomocą bezpłatnego profilu zaufanego lub płatnego certyfikatu kwalifikowanego.

Po założeniu bezpłatnego profilu zaufanego należy go jeszcze potwierdzić. Można to zrobić od razu po założeniu (np. przez skorzystanie z bankowości elektronicznej) i wówczas od razu otrzymuje się dostęp do e-PUAP. Potwierdzenia można dokonać również w ciągu 14 dni w wybranym punkcie potwierdzającym. Wówczas z e-PUAP można korzystać dopiero po potwierdzeniu profilu.

Jak działa e-PUAP?

Sama obsługa platformy e-PUAP jest już bardzo prosta. Po zalogowaniu wystarczy wybrać z listy odpowiednią sprawę, wypełnić wniosek, podpisać go elektronicznie i wysłać przez Internet. Można to robić niezależnie od godzin pracy stacjonarnych urzędów. Co ważne, korzystanie z e-PUAP jest bezpłatne.







Strona używa cookies - tzw. ciasteczek. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień cookies.
Korzystając ze strony intaxo.pl wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.