Współczesne przedsiębiorstwa zatrudniają nie tylko pracowników z odpowiednimi kompetencjami, ale przede wszystkim chcących się rozwijać i podatnych na zmiany. Również osoby obejmujące stanowiska dyrektora czy menedżera projektu muszą takie być. W biurze nie ma już miejsca na szefa w garniturze srogo patrzącego na pracowników, który ugina się tylko przed prezesem.
Dyrektor musi stanowić wzór dla innych pracowników, a więc musi być zarazem inteligentny, zdeterminowany, dociekliwy i elokwentny. Jak być dobrym dyrektorem sprzedaży i marketingu w obecnych czasach?
Pożądane cechy charakteru
Dyrektor musi mieć swoją wizję biznesu. Powinna ona być zgodna z wizją całej firmy, ale jeśli jest świeża i nowoczesna, to nawet lepiej. Z drugiej zaś strony dyrektor musi przekonać do niej właściciela firmy, ale i pracowników. Zatem musi posiadać argumenty, które pokażą, że jego pomysł jest dobry. Kiedy dyrektor jest wizjonerem może to zachęcać również pracowników do dzielenia się swoimi pomysłami. Firma nie może zabijać kreatywność, a wręcz wychodzić z ideą prowadzenie burzy mózgów i wybierania wspólnie najlepszego rozwiązania z pomysłów, które podsunęli pracownicy. Taki typ dyrektora może inspirować zespół do dalszej pracy, ale też rozwijać jego umiejętności kreatywnego myślenia. A w marketingu i sprzedaży nie ma nic bardziej wartościowego niż kreatywność.
Część osób uważa wizjonerów za lekkoduchów. Nic bardziej mylnego. Dobry dyrektor jest osobom odpowiedzialną, która potrafi dobrze organizować czas, ale i zarządzać spotkaniami. W końcu to dyrektor osobiście spotyka się z najważniejszymi kontrahentami. Musi być więc osobą, która ceni sobie czas pracy.
W każdym dziale mogą pojawiać się konflikty personalne. Aby im zapobiegać dyrektor musi być elastyczny, ale i skuteczny w rozwiązywaniu problemów w zarodku. Choćby podczas spotkania zespołu można zauważyć, że ktoś jest niezadowolony z jego wyniku. Taka osoba może później zacząć konflikt z innymi pracownikami. Wyjaśnienie sytuacji od razu sprawi, że potencjalnego konfliktu nie będzie. A nawet jeśli się zacznie, a dyrektor szybko zainterweniuje, skończy się on szybciej i zespół będzie mógł znowu pracować jak wcześniej.
Rozwijaj i inspiruj zespół
Każdy dyrektor staje przed wyzwaniem rozwoju zespołu osób, które z nim współpracują. Podstawą jest zbudowanie zespołu w taki sposób, aby każda osoba miała tę samą wizję, misję, strategię i cel. Oczywiście jest tu miejsce na wizjonerstwo i kreatywność, ale ogólny cel powinien być jasny i zgodny dla wszystkich. Wtedy zespołowi będzie łatwiej dążyć do jego realizacji.
Pracując z zespołem warto nie tylko stawiać na to, aby osiągał on wyniki sprzedaży. Bardzo ważne jest przygotowanie się do kontaktu z klientami. Pewne zdarzenia można przewidzieć wcześniej i omówić je na zebraniu zespołu. W ten sposób każda osoba będzie wiedziała jak postąpić w jakiejś trudnej sytuacji. Szkoląc wszystkich pracowników w ten sam sposób sprawiamy również, że żadna z osób nie czuje się pomijana lub wywyższana.
Dyrektor sprzedaży i marketingu powinien być poniekąd coachem. Dobrze jest dzielić się z pracownikami wiedzą i doświadczeniem zawodowym, ale powinno to być dla nich tylko inspiracją i nauką, jak osiągnąć swoje cele. Dyrektor nigdy nie powinien przechwalać się swoimi osiągnięciami, ponieważ może mieć to nawet efekt odwrotny do zamierzonego.