Zacznijmy od wyjaśnienia, czym w ogóle jest VAT. Podatek ten – zwany podatkiem od towarów i usług – został po raz pierwszy wprowadzony we Francji w 1954 r. W Polsce obowiązuje on od 1993 r. Ogólnie rzecz biorąc, jest to danina dotycząca zarówno sprzedawców, jak i konsumentów, gdyż jego wartość jest doliczana do każdej transakcji.
Działalność gospodarcza – koszty uzyskania przychodów pozwalają obniżyć podatek
Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy może wliczyć opłacany podatek VAT w koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, do kosztów uzyskania przychodów zalicza się wydatki poniesione w celu osiągnięcia, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, które są właściwie udokumentowane oraz nie są wymienione w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów. Podatek VAT znajduje się w tym katalogu, co oznacza, że przedsiębiorca nie może zaliczyć go do firmowych kosztów.
Od tej zasady istnieją jednak pewne wyjątki – według art. 23 ust. 1 pkt. 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w niektórych sytuacjach do kosztów uzyskania przychodów zalicza się bowiem podatek VAT naliczony oraz należny.
Podatek VAT naliczony uznaje się za koszt uzyskania przychodu:
- w całości – gdy dany podatnik jest zwolniony z podatku od towarów i usług bądź nabył towary i usługi w celu wytworzenia lub odprzedaży towarów albo świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług
- częściowo – w takiej wysokości, w której zgodnie z przepisami podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług – jeśli naliczony podatek nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej
- w przypadku importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (jeśli nie stanowi on podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług) – kosztem nie jest jednak podatek należny w części przekraczającej kwotę podatku od nabycia tych towarów i usług, która mogłaby stanowić podatek naliczony w rozumieniu przepisów
- w sytuacji zużycia lub przekazania przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy (obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami)
- w przypadku towarów przekazanych nieodpłatnie, jeśli wyłącznym warunkiem ich przekazania jest wcześniejsze nabycie przez otrzymującego towarów lub usług od przekazującego w określonej ilości lub wartości